Zo houd je als werkgever meer tijd over voor het echte ondernemen

door | 17-08-2022 | Business

Voor veel mensen is het runnen van een eigen onderneming een lang gekoesterde wens. Maar als het dan eenmaal zo ver is, blijkt in de praktijk vaak dat men zich behoorlijk heeft verkeken op wat er allemaal bij komt kijken. Zeker wanneer je personeel in dienst hebt, valt er heel wat te regelen. Er komen nogal wat administratieve taken bij, die wel gedaan moeten worden, maar voor een kleine onderneming vaak niet voldoende omvang hebben om er een aparte kracht voor aan te nemen. Dus zit menig ondernemer zelf tot in de late uurtjes achter de computer, terwijl je de volgende dag weer fris aan de slag moet gaan. Dat kan ook anders!
01.

Duidelijk overzicht

Kiezen tussen iPhone en Samsung

Zodra je personeel in dienst neemt, zul je aan een aantal wettelijk bepaalde regels moeten voldoen. Het is daarbij van groot belang dat de urenregistratie van je team goed geregeld is. Niet alleen wil je aan het eind van de maand een duidelijk beeld hebben van het totale aantal uren dat je medewerkers gedraaid hebben, maar ook zaken als verlof, ziekte en overuren moeten goed in kaart worden gebracht. Het goed functioneren van een onderneming valt of staat met het op orde hebben van dergelijke basisgegevens. Met de juiste tools in handen voorkom je dat je dit allemaal handmatig moet gaan bijhouden. Dat scheelt veel tijd, maar verkleint ook de kans op fouten aanzienlijk.

02.

Altijd alles goed gepland

Bij afwezigheid van medewerkers door verlof of ziekte moet de onderneming natuurlijk gewoon door blijven draaien. Het is daarom van belang om op alle vitale posities in het bedrijf een vervanger beschikbaar te hebben. Wie neemt welke taken over? Met een goede personeelsplanning weet je altijd en overal hoe de zaak er voor staat. Een werkrooster moet altijd helemaal kloppen, anders kan het zomaar gebeuren dat een afdeling stil komt te liggen. Het is zelfs mogelijk om personeel in te roosteren op basis van competenties of een personeelsplanning te maken op basis van een beschikbaar budget. Dat is nog eens effectief werken!

03.

Prioriteiten stellen

Je krijgt als ondernemer heel wat op je af. Stel je daarbij steeds de vraag welk belang iets heeft. Je kunt niet overal tegelijk zijn en vaak zijn ondernemers niet voldoende gefocust op de kerntaken van hun bedrijf. Stel dus prioriteiten en doe alleen die dingen die jouw bedrijf verder helpen.

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

→ Maak kennis met HUSTL

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Duurzame inzetbaarheid: het belang van een stimulerende werkomgeving

Duurzame inzetbaarheid: het belang van een stimulerende werkomgeving

Voor bedrijven die hun werknemers willen behouden en motiveren, is een duurzame werkomgeving een must. Bij het uitwerken en toepassen van strategieën moet worden gestreefd naar een veiliger, aangenamer en gelukkigere routine, zodat de onderneming en haar werknemers er...

Hoe je bij Fairlingo als vertaler kan werken

Hoe je bij Fairlingo als vertaler kan werken

Mensen verbinden door taalbarrières weg te nemen en tegelijkertijd een positieve bijdrage leveren aan de globalisering. Dat is in het kort de missie van vertaalbureau Fairlingo. Onze vertalers werken iedere dag aan uitdagende vertaalopdrachten voor uiteenlopende...

Wat zijn de aftrekposten voor een zzp’er?

Wat zijn de aftrekposten voor een zzp’er?

Belastingaangifte doen, het hoort erbij als ondernemer. Maar zeker als je vaak veel af moet dragen aan de Belastingdienst is het misschien niet een klusje waar je naar uitkijkt. Heb je het idee dat je misschien kansen laat liggen bij het doen van aangifte? Dan is het...