01.
Duidelijk overzicht
Zodra je personeel in dienst neemt, zul je aan een aantal wettelijk bepaalde regels moeten voldoen. Het is daarbij van groot belang dat de urenregistratie van je team goed geregeld is. Niet alleen wil je aan het eind van de maand een duidelijk beeld hebben van het totale aantal uren dat je medewerkers gedraaid hebben, maar ook zaken als verlof, ziekte en overuren moeten goed in kaart worden gebracht. Het goed functioneren van een onderneming valt of staat met het op orde hebben van dergelijke basisgegevens. Met de juiste tools in handen voorkom je dat je dit allemaal handmatig moet gaan bijhouden. Dat scheelt veel tijd, maar verkleint ook de kans op fouten aanzienlijk.
02.
Altijd alles goed gepland
Bij afwezigheid van medewerkers door verlof of ziekte moet de onderneming natuurlijk gewoon door blijven draaien. Het is daarom van belang om op alle vitale posities in het bedrijf een vervanger beschikbaar te hebben. Wie neemt welke taken over? Met een goede personeelsplanning weet je altijd en overal hoe de zaak er voor staat. Een werkrooster moet altijd helemaal kloppen, anders kan het zomaar gebeuren dat een afdeling stil komt te liggen. Het is zelfs mogelijk om personeel in te roosteren op basis van competenties of een personeelsplanning te maken op basis van een beschikbaar budget. Dat is nog eens effectief werken!
03.
Prioriteiten stellen
Je krijgt als ondernemer heel wat op je af. Stel je daarbij steeds de vraag welk belang iets heeft. Je kunt niet overal tegelijk zijn en vaak zijn ondernemers niet voldoende gefocust op de kerntaken van hun bedrijf. Stel dus prioriteiten en doe alleen die dingen die jouw bedrijf verder helpen.