Mond tot mond reclame is een van de meest effectieve en natuurlijke vorm van reclame. Ondanks dat dit niet iets wat je zelf in gang kunt zetten, kan je wel door middel van marketing zorgen dat klanten over jouw product of dienst gaan praten. Je vindt alles wat je moet weten over mond tot mond reclame in deze blog!
01.
Wat is mond tot mond reclame?
Mond tot mond reclame (ook wel buzzmarketing) is reclame die van mond tot mond gaat. Het gaat er hier dus om dat klanten je product of diensten gebruiken en hun tevredenheid delen met anderen.
02.
Hoe kan ik mond tot mond reclame toepassen?
Je kan mond tot mond reclame niet zelf toepassen, maar je kan het wel met behulp van marketing in gang zetten. Een marketingstrategie die je hier goed kan inzetten is viral marketing. Deze techniek is gericht op het creëren van een virale epidemie door middel van marketing-uitingen op verschillende social media.
Er zijn natuurlijk nog meer manieren om mond tot mond reclame toe te passen. Denk bijvoorbeeld ook aan influencer of guerrilla marketing.

03.
Voorbeelden mond tot mond reclame
Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die mond tot mond reclame toepassen. Een voorbeeld is een actie van Coca Cola. Het bedrijf heeft in een universiteitskantine een Coca Cola-machine gezet waar cola en andere dingen uit kwamen. Het doel was om geluk te verspreiden. In de video zie je hoe studenten verrast worden.
Dit is een goed voorbeeld van guerrilla marketing dat heeft gezorgd voor mond tot mond reclame.
Een ander bekend voorbeeld van guerrilla marketing wat ook leidt tot mond tot mond reclame is Miele. Op 2017 hebben ze allemaal wasmachines op het festival Lowlands gezet. Hier konden festivalgangers hun kleding wassen en ondertussen feesten op een schuimparty dat achter de wasmachines plaatsvond.
Dit is ook een goed voorbeeld van mond tot mond reclame, omdat het heeft gezorgd voor veel publiciteit.
Mond tot mond reclame en buzzmarketing zijn geen dingen die je zomaar zelf kan inzetten. Door andere marketingstrategieën in te zetten kan je zorgen dat je met je merk uitspringt boven je concurrenten.
Wil je meer weten over verschillende marketingstrategieën? Check dan onze Toolkit!