Een webshop maken, een perfecte stap voor ondernemers die online producten (willen) verkopen! Misschien verkoop jij al producten, overweeg je om hiermee te starten, of ben je gewoon geïnteresseerd in hoe dit in zijn werk gaat. Wat jouw doel ook is, ik help jou hem te behalen met deze blog. Ik bespreek namelijk alle basics die je nodig hebt om te kunnen starten met jouw eigen webshop!
01.
Waarom een webshop maken?
Heel simpel: gevonden worden! Een webshop zorgt er namelijk voor dat je een plek hebt om jouw producten online te verkopen. Sommige ondernemers kiezen ervoor om hun producten bijvoorbeeld puur via social media te verkopen. Dat kan een prima startpunt zijn, maar een eigen webshop biedt veel meer mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld met meer vormen van marketing aan de slag gaan dan wanneer je via Instagram verkoopt. Ook zorgt een eigen webshop voor een professionele uitstraling naar jouw doelgroep. Je laat zien dat je écht een bedrijf bent in plaats van alleen een ondernemer met een product.

02.
Hoe maak je een webshop?

Een eigen webshop maken kan al vrij laagdrempelig. De meest voorkomende tool die hiervoor wordt gebruikt is Shopify. Shopify biedt hun diensten al vanaf een laag bedrag aan en stelt jou in staat om gemakkelijk een eigen webshop op poten te zetten. Je hoeft hiervoor niet gelijk een designer of developer te zijn. Shopify biedt zeker voor beginnende webshops genoeg functionaliteiten om te beginnen met online verkopen.
Een eigen webshop maak je door een aantal pagina's te ontwerpen. In het begin zal een duidelijke homepage, productpagina, over ons pagina en contactpagina genoeg moeten zijn. Op de homepage kan je een samenvatting geven van waar jouw bedrijf en product voor dienen. Waarschijnlijk lost jouw product een probleem op of biedt het de consument een bepaalde waarde. Dit kan je al mooi samenvattingen op je homepage.
Vervolgens kan je doorverwijzen naar je productpagina, waar je alle voor- en nadelen van het product kan plaatsen. Dit is de beste plek om alle specificaties van jouw product weer te geven. Op de over ons pagina is ruimte om iets meer te vertellen over je bedrijf. Consumenten kopen doorgaans eerder producten van ondernemers die wat over zichzelf vertellen. Als zij zich verbonden voelen met jouw achtergrond of verhaal dan zullen ze je ook eerder vertrouwen.
Tenslotte is het handig om een contactpagina toe te voegen zodat potentiële klanten jou kunnen bereiken voor vragen en opmerkingen. Het is daarnaast ook aan te raden om een pagina toe te wijden aan het bestelproces, de levering, het retourbeleid, klachten en algemene voorwaarden. Ook zie je vaak dat webshops werken met een privacy statement en cookiebeleid. Dit soort zaken zijn allemaal verplicht sinds de invoering van de AVG wet. Niet vaak even leuk, maar wel erg belangrijk!
03.
Webshop laten maken
Als je webshop op een gegeven moment lekker loopt en je wilt groeien, dan kan het zijn dat je tegen obstakels aanloopt. Stel dat jij specifieke uitbreidingen voor ogen hebt, maar het Shopify-thema ondersteunt dit niet, dan kan het verstandig zijn om je website te laten maken door een professionele developer of digitaal bureau. Zij werken met professionelere software, waardoor er veel meer mogelijk wordt. Zelf werken wij binnen Maintain Design met WordPress en WooCommerce, het meest populaire en gewaardeerde platform.
We lopen vaak ondernemers tegen het lijf die al een shop zijn gestart in Shopify om maar erachter komen dan hun wensen groter worden dan de functionaliteiten die worden aangeboden. Wij bouwen de basis van de webshop dan voor ze na, maar zorgen ervoor dat de webshop wel alle gewenste functionaliteiten bevat. Vaak zie je ook dat professionele webshops sneller, gebruiksvriendelijker en meer geoptimaliseerd zijn. Het kan natuurlijk ook zijn dat hetgeen wat je Shopify had gebouwd totaal niet naar wens is en je helemaal opnieuw wilt beginnen met je webshop.
04.
Webshop laten groeien
Ongeacht of je de webshop zelf hebt gemaakt of laten maken; het is altijd verstandig om constant bezig te zijn met hoe je jouw webshop gaat laten groeien. Klanten melden zich helaas niet vanzelf aan voor jouw product. Je zal ervoor moeten zorgen dat je ze weet te bereiken en hun aandacht weten te trekken met jouw aanbod. Dat kan je doen via allerlei kanalen, maar aangezien je webshop online plaatsvindt wordt er vaak voor gekozen om ook online marketing in te zetten voor de groei. Dan kan je denken aan online advertenties, social media en influencers.
Offline kanalen worden doorgaans niet veel ingezet voor het laten groeien van jouw webshop, maar kunnen wel een belangrijke rol spelen in jouw aanbod. Denk bijvoorbeeld aan handleidingen in de doos die jouw product uitleggen of een flyer met een kortingscode erop voor een vervolgaankoop. Het is belangrijk dat je ieder kanaal onderzoekt en bij jezelf nagaat wat ze in jouw aanbod kunnen betekenen. Alleen dan kan je een goede balans vinden in de marketing kanalen die je inzet om jouw bedrijf professioneel over te laten komen en te laat het groeien.

Heb je vragen over het maken van een website? Of heb je hier hulp bij nodig? Dan help ik je daar maar al te graag mee! Je kan er nu voor kiezen om een gratis en vrijblijvend gesprek met mij in te plannen waarin ik jou op weg help met jouw eigen website. Plan nu een digitaal gesprek met mij in via de link in mijn profiel hieronder!