Cross-selling, waarschijnlijk een begrip dat je al vaker voorbij hebt horen komen. Het is iets waar veel online businesses mee te maken hebben en heeft al meerdere keren bewezen een effectieve strategie te zijn om de omzet van een bedrijf te verhogen. Wil je meer weten over deze e-commerce strategie? Wij hebben hier alles wat je moet weten verzameld!
01.
Wat is cross-selling?
Cross-selling is een begrip dat komt uit de e-commerce wereld. Het is een strategie waarbij je aanvullende producten aanbiedt om zo klanten aan te zetten tot een grotere aankoop. In een webshop komt cross-selling vaak terug als 'gerelateerde producten', 'klanten kochten ook' of 'vaak samen gekocht'. Cross-selling heeft bewezen een effectieve manier te zijn om het aankoopbedrag van klanten te verhogen.
02.
Waarom is cross-selling belangrijk?
Cross-selling zorgt er niet alleen voor dat je je omzet verhoogt, maar is ook een soort service die je biedt aan klanten. Zo kan je bij een bepaald product direct ook alle andere producten aanbieden die ervoor zorgen dat je klant direct alles wat hij of zij nodig heeft in het winkelmandje kan zetten. Als je op Coolblue bijvoorbeeld een computerscherm wilt kopen, kan je gelijk een pakket samenstellen met een muis, toetsenbord en HDMI-kabel. Ze verhogen hiermee hun eigen omzet, maar voorkomen ook dat jij straks een product in huis hebt dat je niet direct kan gebruiken.
03.
Welke cross-selling strategieën kan je inzetten?
Je kan cross-selling op verschillende manieren inzetten. Ondanks dat het veel makkelijker is om dit bij een online shop te doen, is het niet helemaal onmogelijk om het toe te passen in een fysieke winkel. Het wordt wel lastiger, maar als je er goed over nadenkt en hard werkt zal dit ook zijn vruchten afwerpen.
Bied bundels aan
Door bundels te maken op je webshop met verschillende producten help je de klant direct alles in huis te halen. Bij een telefoon wil je natuurlijk een hoesje, screen protector en draadloze oplader. Klanten hebben binnen een paar minuutjes alles gevonden wat ze nodig hebben en kunnen zo snel afrekenen.
Gebruik customer data
Als je een webshop gebruikt is het heel makkelijk om je verzamelde data te gebruiken om bepaalde producten te cross-sellen. Kijk naar de gewoontes, interesses, leeftijd en regio waar de klant zich bevindt en bedenk of de producten die je nu aan het cross-sellen bent relevant zijn voor deze klant.
Stuur herinneringsmails
Wanneer een klant een of meerdere producten in zijn/haar winkelmandje heeft laten zitten, kan je herinneringsmails sturen. Je kan hier heel makkelijk gebruik maken van cross-selling. Benoem niet alleen dat de klant nog producten in het mandje heeft zitten, maar voeg ook producten toe aan de mail die relevant zijn aan de klant of de producten die in het mandje liggen te wachten.
Belangrijk! Als je voor een of meerdere strategieën hebt gekozen, is het belangrijk dat je deze optimaliseert door te testen. Met een A/B test kan je erachter komen welk mailtje het best werkt (en of het überhaupt werkt) en kan je verschillende bundels aanbieden en kijken welke het vaak aangeschaft wordt.
03.
Voorbeelden van cross-selling
Er zijn een aantal manieren van cross-selling die het meest voorkomen bij online businesses. Wij hebben er hier drie voor je op een rijtje gezet:
Aanvullende diensten
Aanvullende diensten zijn van toepassing als je bedrijf diensten levert in plaats van producten of wanneer je een aanvullende dienst hebt op een product. Een voorbeeld hiervan is AppleCare. Wanneer je een Apple-product koopt, krijg je de mogelijkheid om AppleCare toe te voegen, wat een extra dienst is waarmee je extra technische ondersteuning krijgt.
Aanvullende producten
Aanvullende producten zijn suggesties voor producten die relevant zijn voor het product waar de klant in geïnteresseerd is. Een voorbeeld hiervan is Zalando. Wanneer je een spijkerbroek wilt kopen, krijg je ook gelijk t-shirts, hoodies en schoenen te zien die goed te combineren zijn met de broek.
Aanbevelingen op maat
Aanbevelingen op maat zijn aanbevelingen op basis van eerdere gebruikersbezoeken en aankopen. Deze gegevens komen via de browser of ingevulde enquêtes terecht bij de webshop. De shop kan dan relevante producten tonen. Een voorbeeld hiervan is Amazon. Op basis van eerdere zoekresultaten krijg je op de homepage relevante producten te zien die bij jou aansluiten.
Cross-selling is een hele effectieve manier om de omzet van je online business te vergroten, zolang je test of het wel echt goed werkt bij jouw klanten. Er zijn nog veel meer voorbeelden van cross-selling die je kan inzetten. Kijk goed welke strategieën je op een natuurlijke manier kan toepassen in je eigen business en je zult zien dat het gemiddelde aankoopbedrag van je klanten zal verhogen!