Bedrijfsnaam bedenken, 5 tips voor een unieke naam

door | 9-12-2021 | Business

Een bedrijfsnaam bedenken is een van de belangrijkste dingen die je moet doen als je wilt starten met ondernemen. Aan je naam gaan klanten namelijk herkennen wie je bent en wat je doet. Ook zorg je met je naam ervoor dat mensen weten waar ze naar moeten zoeken als ze je willen bereiken. Hoe je een goede bedrijfsnaam kan bedenken lees je hier!

01.

Hoe een goede bedrijfsnaam bedenken?

Bedrijfsnaam bedenken

Een bedrijfsnaam bedenken kan voor de een een langzaam proces zijn, maar de ander heeft hem misschien allang klaarliggen. Maar dit maakt de naam niet beter of slechter. Het is belangrijk dat de bedrijfsnaam voldoet aan een aantal eisen. Alles wat je moet weten over deze regels vind je in onze How-To. Het is belangrijk dat je deze regels checkt en je hieraan houdt, want hier kunnen consequenties aan vastzitten, zoals een geldboete of rechtszaak. 

02.

Bedrijfsnaam bedenken tips?

Zoals eerder gezegd is het proces van een bedrijfsnaam bedenken voor elke ondernemer anders. Heb je moeite met bedenken van een bedrijfsnaam? Check dan deze tips!

Gebruik een afkorting

Er zijn veel bedrijven die een afkorting gebruiken als bedrijfsnaam. Kijk maar naar bedrijven als BBC (British Broadcasting Corporation), KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij) en MTV (Music Television).

Combineer woorden

Misschien kan je voor jouw bedrijfsnaam wel meerdere woorden combineren, zoals Netflix (‘internet’ en ‘flicks’), Evernote (‘forever’ en ‘note’) en Microsoft (‘microchip’ en ‘software’)

Gebruik buitenlandse woorden

Je hoeft niet altijd een Nederlandse of Engelse bedrijfsnaam te hebben. Je kan bijvoorbeeld ook kijken naar of er een woord in het Japans, Frans of Latijn interessant is voor jouw bedrijf.

Gebruik je eigen naam

Voor jouw bedrijf kan je natuurlijk gewoon je eigen naam gebruiken. Het maakt hier niet uit voor je je voornaam (NIKKIE), achternaam (Disney) of de naam van je dochter (Mercedes) gebruikt.

Gebruik een symbool

Je kan ook een naam kiezen aan de hand van een symbool. Een voorbeeld hiervan is Neutral, een bedrijf dat maatschappelijk verantwoorde kleding maakt.

Bedrijfsnaam bedenken
03.

Voorbeelden van bedrijfsnamen

Bedrijfsnaam bedenken

Je kent ze vast wel; bedrijven als Disney, Microsoft en Apple. Deze namen zijn allemaal heel erg bekend, maar deze namen zijn allemaal op een andere manier bedacht. 

Disney

Zo komt Disney van de naam Walt Disney, de oprichter van het bedrijf. Deze naam heeft hij samen met zijn broer, Roy Disney, bedacht omdat zij als broers The Disney Brothers Studio oprichtte. Dit is uiteindelijk uitgegroeid tot The Walt Disney Company en nu staat het vooral bekend als Disney. 

Microsoft

Microsoft is in 1975 opgericht door Bill Gates en Paul Allen. Het bedrijf staat vooral bekend om het ontwikkelen en verkopen van computergerelateerde dingen, en daar is ook de naam vandaan gekomen. Microsoft is namelijk een combinatie van de woorden ‘microchip’ en ‘software’. 

Apple

Apple is in dit rijtje de minst logische bedrijfsnaam. Toen Steve Jobs het bedrijf oprichtte, kon hij maar geen goede bedrijfsnaam bedenken. Hij was een appel aan het eten en heeft zich toen voorgenomen dat als hij en/of z’n team geen betere naam konden bedenken voor het eind van de week, het bedrijf Apple zou heten.

Een bedrijfsnaam is belangrijk voor je bedrijf, dus zorg dat je hier goed over nadenkt! Aan de naam moeten klanten namelijk je bedrijf gaan herkennen. Wil je meer informatie over het bedenken van een bedrijfsnaam? Check dan onze Knowledge Base!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

In de wereld van ondernemen draait alles om kansen en groei. Het oprichten van een dochteronderneming kan een slimme zet zijn om je bedrijf uit te breiden en nieuwe markten te verkennen. Maar zoals bij elke strategische beslissing zijn er zowel voordelen als nadelen...

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Het hebben van een e-commerce bedrijf is iets wat steeds populairder wordt. Dit mag ook geen verrassing heten, want men kan veel winst behalen met dit soort bedrijven wanneer je weet wat je aan het doen bent. Sta je op het punt om met een e-commerce bedrijf te...

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

In de wereld van beveiliging draait alles om het handhaven van orde, veiligheid en vertrouwen. Beveiligingspersoneel is vaak het eerste gezicht dat mensen zien wanneer ze een locatie betreden, of het nu een luchthaven, winkelcentrum, bedrijfsgebouw of evenement is. In...