Als startende ondernemer kom je bij het opzetten van je bedrijf voor verschillende uitdagingen te staan. Een van de belangrijkste aspecten is de benodigde apparatuur en voertuigen om je bedrijfsactiviteiten uit te voeren, en welke keuzes je hierin maakt. Onder andere in de financiering. Financial lease is een financieringsoptie die steeds populairder wordt, met name onder beginnend ondernemers. Daarom bespreken we wat je hierover moet weten, en de voor- en nadelen ervan.
1.
Hoe werkt financial lease?
Financial lease is een vorm van zakelijke financiering waarbij je een bedrijfsmiddel, zoals een auto, machine of computer, leaset voor een langere periode. In tegenstelling tot operationele lease, waarbij de leaseverstrekker eigenaar blijft van het object, word je bij financial lease direct economisch eigenaar van het bedrijfsmiddel. Hierdoor heb je recht op fiscale voordelen, zoals investeringsaftrek en afschrijvingen. De leasemaatschappij financiert het bedrijfsmiddel en jij betaalt gedurende een vooraf afgesproken periode een maandelijks leasebedrag. Na afloop van het leasecontract word je automatisch eigenaar van het bedrijfsmiddel. Het is ook mogelijk om aan het einde van het contract het bedrijfsmiddel over te nemen voor een restbedrag.
2.
Voordelen van financial lease voor startende ondernemers
Financial lease is een vorm van zakelijke financiering waarbij je een bedrijfsmiddel, zoals een auto, machine of computer, leaset voor een langere periode. In tegenstelling tot operationele lease, waarbij de leaseverstrekker eigenaar blijft van het object, word je bij financial lease direct economisch eigenaar van het bedrijfsmiddel. Hierdoor heb je recht op fiscale voordelen, zoals investeringsaftrek en afschrijvingen. De leasemaatschappij financiert het bedrijfsmiddel en jij betaalt gedurende een vooraf afgesproken periode een maandelijks leasebedrag. Na afloop van het leasecontract word je automatisch eigenaar van het bedrijfsmiddel. Het is ook mogelijk om aan het einde van het contract het bedrijfsmiddel over te nemen voor een restbedrag.
Een ander belangrijk voordeel van financial lease voor een auto is dat het vaak gepaard gaat met een zakelijke tankpas. Een tankpas is een handig instrument waarmee je eenvoudig brandstof kunt betalen zonder dat je telkens bonnetjes hoeft te bewaren en declaraties moet indienen. Met een tankpas kun je bij verschillende tankstations tanken en de kosten worden direct verrekend met de leasemaatschappij. Dit biedt gemak en overzicht en maakt de administratie makkelijker, wat vooral voor startende ondernemers erg waardevol is. Daarnaast kan een tankpas ook extra voordelen bieden, zoals kortingen op brandstofprijzen of andere diensten zoals autowassen. Vaak moet je dan wel kijken naar een bepaalde maatschappij, zoals een Esso tankpas. Er zijn veel verschillende tankpassen met verschillende voordelen, eerst een tankpas vergelijken kan dus geen kwaad.
3.
Aandachtspunten bij financial lease
Hoewel financial lease een flexibele financieringsoptie is, moet je rekening houden met de kosten, zoals rente en administratiekosten. Het is daarom belangrijk om verschillende aanbieders te vergelijken en de voorwaarden zorgvuldig door te nemen voordat je een leasecontract ondertekent. Als economisch eigenaar ben je daarnaast verantwoordelijk voor het onderhoud en de verzekering van het geleasede object. Deze kosten moeten worden meegenomen in je financiële planning. Denk bij de looptijd van het leasecontract aan de verwachte levensduur en behoeften van hetgeen dat je leaset. Een te korte looptijd kan leiden tot hogere maandelijkse kosten, terwijl een te lange looptijd kan zorgen dat je verouderde apparatuur leaset.

Financial lease is dus een aantrekkelijke financieringsoptie voor startende, omdat het geen grote kapitaalinvesteringen vergt. Het biedt flexibiliteit, fiscale voordelen, maar kan ook kosten en risico’s met zich meebrengen. Lees het leasecontract dus zorgvuldig door voordat je gaat leasen. Voordat je deze beslissing überhaupt maakt is het belangrijk om te overwegen of het de risico’s waard is. Dit zal liggen aan de unieke situatie van jouw onderneming.



