Er wordt steeds vaker gekozen voor abonnementen: Netflix, Spotify of HelloFresh hebben allemaal het succes uit dit verdienmodel kunnen halen. Maar weet je ook wat het model precies inhoudt? Wat zijn de voor- en nadelen en uit welke voorbeelden kun je het abonnementsmodel eruit opmaken? Dat kun je allemaal lezen in deze blog!
01.
Wat is een abonnementsmodel?
Het abonnementsmodel wordt steeds populairder als verdienmodel. Bij dit verdienmodel betaal je over een bepaalde periode een vast bedrag dat herhaald kan worden zodra de periode om is. Het model is flexibel doordat je het kunt toepassen op allerlei producten en diensten. Door het gemak van het model, begint het gebruik hiervan ook te stijgen. Het is niet alleen eenvoudig in gebruik, maar er komt vaak ook service bij kijken.
In verhouding is een abonnement duurder dan een enkel aankoop van het product/dienst. Dit kan een groot voordeel zijn voor zowel bedrijven als de consument. Je verkoopt meer aantallen van jouw product/dienst voor een hogere prijs. Daarnaast krijgt de consument hier meer voor terug, omdat zij voor een grotere hoeveelheid in principe minder betalen. Als je een enkele aankoop zou vermenigvuldigen met het abonnement, krijg je meer waarde van het product dan voor een lager bedrag.
Wil je meer weten over het abonnementsmodel? Bekijk dan deze video!
02.
Voordelen van het abonnementsmodel
Voorspelbaarheid
De vraag, volume en benodigdheden zijn veel makkelijker te voorspellen. Hierdoor doe je de juiste inkopen en verspil je je tijd niet. Je weet waar je aan toe bent en wat voor omzet je kan verwachten: ideaal voor iedere Hustler toch?
Cashflow
Het geld wordt vaak van tevoren betaald. Hierdoor zijn jouw inkomsten voorspelbaar en stabiel. Je hoeft de consument ook niet steeds lastig te vallen om te betalen. Dit kan ook aantrekkelijk zijn voor eventuele investeerders.

Terugkerende klanten
Met het abonnementsmodel moet je je consumenten overtuigen om terug te blijven komen. Als je op de juiste manier investeert in jouw product/dienst krijg je gegarandeerd terugkerende klanten. Daarnaast ben je hierdoor maandelijks in contact met je klant en kun je een relatie opbouwen door onder andere feedback te vragen. Hierdoor kun je ontwikkelen, groeien en de consument tevreden blijven houden.
Lees ook onze andere blog over het subscription model. Deze bouwt hierop door!
02.
Nadelen van het abonnementsmodel
Het verveelt
Consumenten krijgen iedere keer hetzelfde aanbod waardoor het op een gegeven moment niet meer interessant of nuttig kan zijn. Als je steeds hetzelfde aanlevert, zijn mensen het na een tijdje wel zat en hebben ze het gevoel dat ze het wel hebben gezien. Ze moeten dus overtuigd zijn van het feit dat ze het product willen of nodig hebben.
Een rem op de groei
Het is moeilijk om nog extra waarde toe te voegen aan jouw abonnement waardoor je hoogstwaarschijnlijk beperkt bent tot het werven van nieuwe klanten en kosten verlagen. Dit is nodig om jouw product/dienst nog enigszins interessant te maken voor de consument. Het brengt risico’s met zich mee, omdat je niet veel manieren hebt om interessant te blijven.

Een probleem kan al fataal zijn
Bij een model als goederenverkoop, kun je problemen gemakkelijk afhandelen bij de klantenservice. Vaak wordt bijvoorbeeld het product in kwestie opnieuw vervangen. Bij het abonnementsmodel is dit een lastig principe want als er iets mis gaat kun je het vaak niet direct vervangen. De hele cyclus (vaak in maanden) van het abonnement komt in gevaar als er een probleem ontstaat. Hou hier dus rekening mee!
Tijd is geld
Het is lastig in te schatten hoeveel tijd en moeite je gaat moeten steken in bepaalde periodes. Probeer goed na te gaan hoeveel tijd je kwijt bent. Sommige periodes kunnen namelijk veel drukker zijn dan een ander moment in het jaar.
04.
Voorbeelden van het abonnementsmodel
Er zijn verschillende soorten en vormen van het abonnementsmodel. Om jou een beter beeld te geven van de mogelijkheden en eventuele kansen die je zou kunnen grijpen, hebben wij een aantal op een rijtje voor je gezet:
Bundelmodel
Je combineert producten of diensten waarbij de klant een voordeel krijgt zodra hij/zij de bundel gaat aanschaffen (extra hoeveelheden van het product of een verlaagde prijzen). Het gaat erom dat je de klant een extraatje geeft. Een voorbeeld is: het tweede product voor de halve prijs.
Communitymodel
Je zet een samenwerking tussen mensen op. Hier hebben zij natuurlijk baat bij. Je kunt hierbij denken aan onder andere crowdsourcing. Vaak wordt dit gebruikt bij overheden.
Voorraad, toegang en curatie
Een voorraadabonnement gaat om het verkoop van artikelen (HelloFresh), het toegangsmodel verleent je toegang tot het product/dienst (Netflix) en het curatiemodel gaat voor een gepersonaliseerde ervaring.
Next week in HUSTL Startup Ideas:
We gaan het de volgende keer hebben over een ander populair model! Ben jij al bekend met het lokaasmodel? Hou de blog dan goed in de gaten! Binnenkort vertellen wij jou hier meer over.
Stay tuned!