HOW-TO GUIDES
Moet jij een privacyverklaring opstellen? Aan de hand deze stappen weet je zeker dat alles er straks in staat. Een privacyverklaring is deel van de AVG en hiermee zorg je dat je voldoet aan de wet.
CHECKPOINT 1
Begin allereerst met de naam en de contactgegevens van jouw bedrijf. Dan weten klanten welk bedrijf gegevens van hen wil verzamelen.
CHECKPOINT 2
Vervolgens moet je aan kunnen geven waarom je deze gegevens nodig hebt en waar voor je ze gaat gebruiken. Je mag namelijk niet zomaar gegevens verzamelen.
CHECKPOINT 3
Laat ook duidelijk weten bij wie de persoonsgegevens terecht komen. Blijven de gegevens bij jouw bedrijf of deel je ze met andere bedrijven of partners?
CHECKPOINT 4
Naast dat je moet laten weten aan wie, is het ook belangrijk om te weten waar de persoonsgegevens heen gaan. Geef het duidelijk aan als de gegevens buiten de EU gedeeld worden.
CHECKPOINT 5
Laat ook weten hoe lang je de gegevens maximaal wilt gaan bewaren. Het is voor de klant belangrijk om te weten of gegevens 2 weken of 1 jaar bewaard worden.
CHECKPOINT 6
Begin allereerst met de naam en de contactgegevens van jouw bedrijf. Dan weten klanten welk bedrijf gegevens van hen wil verzamelen.
CHECKPOINT 7
Verdiep je ook in de rechten van de klant en zorg dat je dit duidelijk aangeeft in de privacyverklaring. Jij moet namelijk zorgen dat de klant terug kan vallen op deze rechten.
CHECKPOINT 8
Naast informatie te geven over wat je met de gegevens gaat doen, moet je ook aangeven of en waarom de klant verplicht is om gegevens te delen.
CHECKPOINT 9
Soms kiezen bedrijven ervoor om niet een persoon de gegevens te bewerken, maar hebben een computer die beslissingen maakt over de gegevens. Zorg dat je dit ook in de privacyverklaring zet.
CHECKPOINT 5
Ga jij de gegevens door geven aan andere bedrijven of heb jij het van een ander bedrijf gekocht? Geef dit dan aan in de privacyverklaring.
Met deze tips kan jij correct je privacyverklaring samenstellen. Zo zorg je dat je voldoet aan de AVG en kan je beginnen met het verzamelen van gegevens van de klant.
HOW-TO GUIDES