HOW-TO GUIDES

OMGAAN MET KLACHTEN VAN KLANTEN

Soms loopt het niet zoals je had gehoopt. Een product kan kapot gaan of zelfs helemaal niet aankomen, wat zorgt voor een ontevreden klant. Lees hier hoe je omgaat met klachten!

LET'S GET STARTED

CHECKPOINT 1

Vraag of de klant de klacht zo goed mogelijk kan omschrijven. Dit is een leermoment, dus moet je goed weten wat er mis gaat. Zo kan je het ook het best oplossen voor de klant.

Vraag om een duidelijke klacht

CHECKPOINT 2

Zorg dat je goed voorbereid bent als je naar de KVK gaat. Zo moet je al het een en ander hebben uitgedacht over je bedrijf. Welke rechtsvorm heb je gekozen? Wat wordt je bedrijfsnaam?

Zie de klacht als advies over je service

CHECKPOINT 3

Let op! Er zijn soms ook onnodige klachten. Zorg daarom ervoor dat de klant duidelijk weet wat ze wel en niet kunnen verwachten van jouw product, dienst of levering. Zo voorkom je onnodige klachten.

Stel duidelijke regels op

CHECKPOINT 4

Wil je het probleem tijdig oplossen? Zorg dan ook dat je op tijd reageert. Hoe sneller het antwoord hoe eerder de klacht of vraag verwerkt kan worden.

Geef snel antwoord

CHECKPOINT 5

Empathie is een heel belangrijk onderdeel bij de klantenservice. De klant is koning dus toon wat empathie bij het oplossen van het probleem. Ook zullen klanten vriendelijker en begripvol zijn als jij dat ook bent.

Toon begrip

CHECKPOINT 6

Zorg dat je zelf met een oplossing komt en een termijn. Hierdoor toon je dat je het serieus neemt en bereid bent op te lossen. Ook zorg je dat je het probleem op tijd oplost.

Kom met een oplossing en een termijn

CHECKPOINT 7

Achteraf kan je vragen om een klantbeoordeling. Op deze manier kan je ook testen hoe de klantenservice het doet en of klanten hun problemen ervaren als opgelost.

Vraag om een klantbeoordeling

Met deze 7 tips weet je precies wat je moet doen met boze klanten of vervelende klachten. Maar nog belangrijker weet je nu hoe je ze ook kan voorkomen!

BACK TO BUSINESS

MORE STORIES

BETAALMOGELIJKHEDEN VOOR JE WEBSHOP

EIGEN WEBSHOP STARTEN: STAPPENPLAN

VOLDOEN AAN  DE AVG

HOW-TO GUIDES

MEER INFO?  SWIPE UP NAAR HUSTL KNOWLEDGE