Het is algemeen bekend dat er steeds meer jonge ondernemers in Nederland actief worden. Dit is duidelijk te zien aan de cijfers van de KvK. In 2022 waren er volgens het Handelsregister namelijk meer dan 50.000 ondernemers onder de 21 jaar actief. Dat is meer dan een verdubbeling wanneer je het vergelijkt met een jaartal als 2017. Maar hoe kan het dat er tegenwoordig zoveel jonge ondernemers actief zijn?
Er zijn veel mogelijkheden en jongeren weten veel van IT en de digitale wereld
Dit heeft in de eerste plaats te maken met het feit dat er tegenwoordig veel mogelijkheden zijn voor jongeren. Je kunt namelijk met enkele klikken al aan de slag als zelfstandige. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten als copywriter, marketeer en veel jonge ondernemers beginnen ook een webshop. Jongeren weten ook veel van de huidige IT-trends, omdat ze met technologie zijn opgegroeid.
Ze kunnen bijvoorbeeld prima werken met Credit Management software voor goed debiteurenbeheer. Met dergelijke software krijg je aan de hand van actielijsten goed inzicht in alle debiteuren en weet je wat te doen staan bij verschillende situaties. Zo word je als jonge ondernemer sneller betaald en heb je weer meer geld om te groeien.
Ze weten veel van de nieuwe marketingtrends
Alleen in Nederland zijn er al meer dan twee miljoen ondernemers actief en veel bedrijven richten zich ook op het buitenland en daar krijgen ze te maken met nog meer concurrentie. Het gebruik van goede marketingtechnieken is voor een ondernemer dan ook belangrijker dan ooit tevoren.
Ouderwetse marketingtechnieken werken niet altijd meer in het hedendaagse technologische tijdperk en om de zoveel tijd zijn er dan ook nieuwe trends zoals Growth Hacking. Jongeren zijn meer op de hoogte van die ontwikkelingen en weten daar ook dankbaar gebruik van te maken.
Jongeren zien meer kansen dan obstakels
Een goede ondernemer heeft niet alleen de juiste capaciteiten in huis, maar tegelijkertijd heb je voor het ondernemersleven ook een goede persoonlijkheid nodig. Een ondernemer moet lef tonen, kansen zien en pakken en ook risico’s durven nemen.
Het is een gegeven dat jongeren over het algemeen meer kansen dan obstakels zien. Ze zijn jong, levendig en enthousiast. Ze zien de wereld als een avontuurlijke plaats die ze kunnen veroveren en juist die ambities en emoties zijn goed.
Jongeren laten zich inspireren door succesvolle influencers en andere ondernemers
De meeste jongeren hebben tegenwoordig op jonge leeftijd al een smartphone en ze zitten dan ook al vrij snel op verschillende sociale media kanalen zoals TikTok en Instagram. Op dergelijke kanalen zijn veel influencers actief en jongeren weten dat die veel geld verdienen. Ze laten zich graag door hun helden inspireren en willen vervolgens zelf ook succesvol worden.
