De eerste websites op het wereldwijde web waren tamelijk eenvoudig van opzet. Als je ouder dan dertig bent, dan heb je de eerste websites op internet misschien wel gezien of wellicht heb je er zelf eentje opgezet. Er waren toen weinig functies, maar in de latere tientallen jaren heeft het internet veel ontwikkelingen doorgemaakt en in 2024 heb je zeer geavanceerde websites met gigantisch veel functies.
Animaties
De gemiddelde websitebezoeker is tegenwoordig zeer kritisch en zal je website snel verlaten wanneer de aandacht verslapt. Om die reden is het belangrijk om bezoekers middels scrollende animaties een unieke website-ervaring te bieden.
Met animaties komen zaken op de website op een creatieve manier tot leven en dat prikkelt de geest van de gemiddelde websitebezoekers. Maar waar kun je bij animaties dan aan denken? Welnu, denk bijvoorbeeld aan vervagende tekstblokken, bewegende afbeeldingen en veranderingen in de kleurenschema’s. Ga ook een unieke domeinnaam registreren, want daarmee trek je natuurlijk ook de aandacht.
De donkere modus
Uit verschillende onderzoeken is inmiddels gebleken dat langdurig naar een fel scherm kijken niet heel goed voor de ogen is. Om die reden zijn er nu ook veel smartphones die een speciale donkere modus aanbieden bij apps. Het is ook belangrijk om je website te voorzien van een donkere modus, want op die manier voldoe je aan de behoeften van de gemiddelde websitebezoeker in 2024.
De donkere modus zorgt er in de eerste plaats voor dat je als websitebezoeker meer betorkken bent en tegelijertijd is het beter voor je gezondheid. Dit geldt zeker voor mensen die tijdens de nachtelijke uren surfen of het internet nodig hebben voor het uitoefenen van werkzaamheden.
Een donkere modus is ook praktisch, want de meeste smartphones en andere elektronische apparaten hebben nu veel functies, waardoor de batterij sneller leegraakt. Met de donkere modus kun je energie besparen.
Chatbots voor de klantenservice zijn populair
Bedrijven die veel producten verkopen of diensten leveren, kunnen niet zonder een goede klantenserviceafdeling. Die heb je niet alleen nodig om een goede reputatie te behouden, maar tegelijkertijd wil je ook dat de klanten zich gehoord voelen en vaker producten of diensten bij je afnemen.
Het kan een uitdaging zijn om een goede klantenserviceafdeling op te zetten en om die reden maken veel bedrijven nu gebruik van chatbots. Een chatbot helpt klanten met relatief gemakkelijke vragen, zodat de klantenservicemedewerkers tijd over houden voor de echte complexe vraagstukken.
Toegankelijkheid en inclusiviteit
We leven ook in een maatschappij van inclusie. Er wordt veel opgekomen voor minderheden en ook de taal is veranderd in de maatschappij. Het is om die reden ook relevant om je website toegankelijk te maken voor een groot publiek.
Denk bijvoorbeeld aan een voorleesfunctie voor slechtzienden. Of juist pagina’s met hele grote letters. Daarnaast is het dus ook noodzakelijk om rekening te houden met de taal. Gebruik bijvoorbeeld geen teksten die een groep mensen kunnen kwetsen.
