Het belang van een duidelijke missie, visie en strategie voor jouw bedrijf

door | 28-03-2024 | General

Droom jij er altijd al van om een onderneming te starten of ben je net begonnen? Door een duidelijke missie, visie en strategie te formuleren bereid jij je goed voor op succes. Wat je daarin vaststelt, geldt als leidraad voor alles wat er in jouw bedrijf gebeurt. Maar waarom is dit zo belangrijk?

Door een duidelijke missie, visie en strategie te formuleren breng jij focus in je onderneming. Je kan deze voorbereiding zien als het spannen van een pijl een boog. De tijd die je neemt als voorbereiding staat voor het strak spannen van de boog.

Zodra jij de goeie richting hebt gevonden is het tijd om je ideeën los te laten. Omdat jij de tijd hebt genomen om de boog goed te spannen en je goed voor te bereiden op je doel schiet jouw pijl vele malen verder dan iemand die gewoon maar zou schieten. Dat is de kracht van voorbereiding en de reden waarom een duidelijke missie, visie en strategie hebben belangrijk is.

Verschil tussen missie en visie

Het verschil tussen de missie en de visie van een bedrijf wordt nog wel eens door elkaar gehaald. Eigenlijk is het best simpel om het verschil te weten. Bij zowel de missie en de visie kan je jezelf een simpele vraag stellen.

De missie geeft het grotere doel van een organisatie aan. In feite geef je als bedrijf aan wat jouw toevoeging is aan de markt/de wereld. De vraag die je hierbij kan stellen is: Wat is ons doel? Waarom bestaan we?

De kracht van een missie is dat ze inspirerend, duidelijk en kort zijn. Het moet in één oogopslag duidelijk zijn waar een bedrijf voor staat en wat ze doen.

De visie van een bedrijf geeft aan hoe het bedrijf zich in de toekomst ziet. Hiermee geeft een bedrijf aan hoe de missie in grote lijnen behaald wordt. Met een visie maak je eigenlijk je missie concreter door deze een betere richting in te sturen. De vraag die je hierbij kan stellen is: hoe ziet de ideale toekomst van ons bedrijf eruit? Waar staan we voor?

Bij het formuleren van de missie geef je aan wat het doel van je bedrijf is, waar het voor staat. Bij de visie doe je hier nog een schepje bovenop en geef je aan waar je voor staat. Door beide duidelijk te formuleren kan jij richting geven aan je ideeën en doelen.

Als beginnend ondernemer kan het misschien overbodig lijken om dit soort dingen op papier te zetten. Echter is het opschrijven van de ideeën die je je in je hoofd hebt een goede manier om je creatieve denkproces te bevorderen. Tijdens het opschrijven kom je misschien wel op andere inzichten waarmee jij een nog betere start kan maken met je onderneming.

Overzicht van verschillen tussen missie en visie

MissieVisie
HedenToekomst
Bestaansreden, doelen, kernwaardenGewenste toekomstige staat, langetermijndoelstellingen
“Waarom bestaan we?”“Hoe ziet onze ideale toekomst eruit?”
Operationele onderdelen van de organisatieInspireren, motiveren en richting geven
Korte tot middellange termijnLange termijn

Het hebben van een duidelijke missie en visie is belangrijk, maar strategie is hetgeen wat je daadwerkelijk gaat helpen om de eerste stappen te zetten.

Strategie

We hebben bij de missie en visie behandeld waarom een bedrijf bestaat en waarvoor een bedrijf staat. Bij de strategie geven we antwoord op de vraag, hoe doen we dit? Het belangrijkste onderdeel van de strategie is de manier waarop jij je als bedrijf onderscheidt van de rest van de markt. Zorg dat je dit goed duidelijk hebt voor jezelf.

Er zijn verschillende manieren om een strategie te bepalen voor je bedrijf. Wij hebben er 3 voor je uitgelicht die je gaan helpen om de eerste stappen te zetten naar jouw succes:

Het Business Model Canvas: dit model bestaat uit 9 bouwstenen waarmee jij je hele bedrijf onderzoekt. Van strategische partners en klanten tot aan kosten en opbrengsten. Door een voorbeeld van internet te halen en dit in te vullen, ontdek jij de sterke en zwakke punten van je bedrijf.

SWOT-analyse: SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Oppertunities en Threads. Door dit model in te vullen kom jij er achter waar kansen liggen voor je onderneming en waar nog aandacht vereist is. Door te kijken naar zowel interne als externe kansen en bedreigingen krijg je een goed beeld van jouw positie in de markt

Concurrentieanalyse: nu je weet wat je sterke en zwakke punten zijn ga je deze vergelijken met je concurrenten. Hoe doen zij dit, kan jij dit beter doen? Zo weet jij hoe je je moet onderscheiden om een goede positie in de markt te verkrijgen.

Door deze drie krachtige instrumenten te gebruiken weet jij hoe jouw bedrijf er voor staat in de markt. Verwerk deze punten vervolgens in een marketingplan om een goede strategie neer te zetten.

Hoe jij jezelf als ondernemer veel tijd bespaart

Als jij je missie, visie en strategie helder hebt, ben je klaar om te beginnen aan het mooie avontuur van ondernemerschap. Je bent eigen baas en jij bepaalt de richting van je bedrijf. Ook moet je de financiën van je bedrijf goed regelen. Denk hierbij aan het opstellen van offertes, het factureren van klanten en het bijhouden van bonnetjes om belasting terug te vragen.Je kan dit zelf gaan bijhouden in Excel en je eigen systeem hiervoor opzetten, maar dit is foutgevoelig en houdt je tegen om snel op te schalen. Gratis online boekhoudprogramma’s zijn de manier om eenvoudig en foutloos je financiën te regelen. Je hebt alle klanten, offertes, facturen en bonnetjes op één plek en kan precies zien hoe jouw bedrijf er financieel voorstaat.

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen