Verdienmodellen kunnen je bedrijf maken of kraken. Als startende ondernemer is het belangrijk om goed na te denken over hoe jij je product gaat verkopen. Je moet goed kijken naar welk verdienmodel bij je product past. Ook moet je goed kijken naar je doelgroep, wat voor de ene groep werkt kan de andere doelgroep juist verschrikkelijk vinden. Zo houden jongeren tegenwoordig erg van abonnement, maar hiermee hoef je niet bij ouderen aan te komen. Het is dus altijd belangrijk om zowel naar je product als je doelgroep te kijken en hier het juiste verdienmodel aan te koppelen.
01.
Wat zijn verdienmodellen?
Er zijn verschillende manier om te opereren op de markt. Daar horen dus ook de verdienmodellen bij! Maar wat is een verdienmodel nou precies? Een verdienmodel is een strategie waarmee je jouw omzet maakt. Je kiest een methode waarmee je jouw geld verdient, succesvol mee kan worden in de toekomst en je komt de kansen en uitdagingen van jouw model tegemoet.
Het geeft aan wat jouw onderneming precies doet en waarin het zich onderscheidt van anderen. Verdienmodellen zijn een onderdeel van een businessmodel en een belangrijke bouwsteen voor jouw bedrijfsplan.
02.
Premium verdienmodel
Het premium verdienmodel laat gebruikers eenmalig betalen om toegang te krijgen tot een product/dienst. Je kunt hierbij denken aan het Online Office-pakket, apps of Xbox-games. Dit verdienmodel komt overeen met het instapmodel, maar bij het premium verdienmodel laat je al je gebruikers betalen.
03.
Circulaire businessmodellen
Een van de bekendste, maar ook meest duurzame businessmodellen is de circulaire economie. De circulaire business modellen zijin erop gericht om de levensduur van producten zo lang mogelijk te verlengen. Je wil de waarde behouden door middel van hergebruik. Is duurzaamheid belangrijk voor jouw doelgroep? Dan is dit het perfecte verdienmodel. Daarnaast kun je dit in alle soorten ondernemingen implementeren! Klinkt als een droom, toch? Wij vertellen je meer over de voordelen van dit model in onze blog.
04.
Goederenverkoop
De meest populaire en voorkomende van alle verdienmodellen is toch echt wel de goederenverkoop. De goederenverkoop is niet alleen een eenvoudig model, maar dit model verkoopt producten dat economisch gezien een waarde bezit. In onze blog helpen wij jou op weg om de kansen uit dit model te halen. Hustle erop los met jouw producten en krijg een hoog omzet!
05.
Uurtje factuurtje
Het uurtje factuurtje valt natuurlijk niet te missen in dit rijtje. Wie wil er nou niet ieder hardwerkend minuutje uitbetaald krijgen? Dit verdienmodel biedt je vele voordelen en is er vooral op gericht om een overzicht te verkrijgen in de verrichtte uren en taken. Lees de blog en vindt zelfs alternatieven om dit model te kunnen implementeren in jouw onderneming!
06.
Service business model
Het service business model is voor de echte service ondernemers onder ons! Lees in onze blog hoe het model is samengesteld uit verschillende services die het totaal van bedrijfsactiviteiten uitvoeren. Wij vertellen je hoe dit model je stabiele inkomsten biedt en het gericht is op service en onderhoud waardoor je persoonlijke klantenbinding krijgt.
07.
Abonnementsmodel
Netflix, Videoland en Disney+. Je herkent het vast wel: het abonnementsmodel. Bij dit model betaal je over een vast periode een vast bedrag om gebruik te kunnen maken van het product/dienst. Het model is flexibel, omdat je dit op vrijwel alles kan toepassen. Daarnaast is er eenvoud in het gebruik en komt er ook een stukje service bij kijken. Alleen maar voordelen van de klant toch? Wij vertellen je hoe je te werk kan gaan met dit model!
08.
Lokaasmodel
Een van de speciaalste verdienmodellen is het lokaasmodel! Het lokaasmodel (scheermesjesmodel) klimt langzaam naar de top door de opvallende manier van verdienen. Je verkoopt een uniek product voor een lage prijs, maar het specifiek bijbehorend product is een tikkeltje duurder. Zonder het bijbehorend product, kun je jouw unieke product niet gebruiken. Ben je benieuwd naar de succesvolle voorbeelden? Wij hebben ze op een rijtje gezet.
09.
Instapmodel
Bereik, bereik, bereik. Dit verdienmodel kan jou helpen om direct een bereik te genereren. Het instapmodel (freemiummodel) is een combinatie tussen het lokaasmodel en het reclamemodel waarbij jouw product begint als een gratis versie. Zodra de gebruikers tevreden zijn en extra functionaliteiten of mogelijkheden willen gebruiken, zal daarvoor betaald moeten worden. Wij vertellen je hoe je het instapmodel het beste kunt toepassen.
10.
Makelaarsmodel
Wist je dat het makelaarsmodel een soort matchmaker is in de ondernemingswereld? Met dit verdienmodel breng je twee partijen samen die naar elkaar op zoek zijn. Je haalt jouw inkomsten uit een succesvolle transactie tussen de partijen. Jouw succes staat in verband met het succes van de klant, waardoor de consument jou vertrouwt!
11.
Advertentiemodel
Wil je profiteren van andermans advertenties? Dat kan met het advertentiemodel. Door de jaren heen wordt adverteren een steeds groter en belangrijker aspect in de marketing. Van een advertentie in een bushokje tot een internationale commercial op de televisie. Tegenwoordig kan je advertenties niet meer missen en dat is waarom dit een kansrijk verdienmodel is.
Wil je meer informatie over de verschillende verdienmodellen? Check dan snel de link bij het hoofdstuk.