Ben jij helemaal gek van social media en weet je hoe jij bedrijven hiermee verder kan helpen? Dan is een eigen Social Media Marketing Bureau misschien wel de juiste stap voor jou! Hier lees je alles wat je moet weten over een Social Media Marketing Bureau en hoe je er zelf een start.
01.
Wat is een Social Media Marketing Bureau?
Een Social Media Marketing Bureau (SMMB) is een bedrijf dat de social media (advertenties) van andere bedrijven uit handen neemt en deze voor hen bijhoudt. Social media zijn kunnen veel waarde toevoegen aan een bedrijf, maar alleen als je weet hoe je dit op de juiste manier inzet. Omdat veel bedrijven hier de kennis en/of tijd niet voor hebben, kiezen zij ervoor om dit uit te besteden. Zij komen dan terecht bij een SMMB.

Goed om te weten! Een Social Media Marketing Bureau heeft meerdere benamingen. In Nederland wordt het bijvoorbeeld vaak een Agency genoemd in plaats van een Bureau. Ook is het gebruikelijk om de afkorting te gebruiken. Als eigenaar van een Social Media Marketing Bureau of Agency word je SMMB’er of SMMA’er genoemd.
02.
Waarom zou je een SMMB starten?

Social media brengt heel veel voordelen mee voor bedrijven. Het is dus echt zonde als je hier als ondernemer zijnde geen gebruik van maakt. Veel ondernemers zien het belang van social media wel in, maar doen hier niks mee omdat ze de juiste kennis missen en/of geen tijd hebben om het op te pakken.
Als SMMB’er hangt je toekomst af van social media en het gedrag van de mensen hierop. Omdat social media de afgelopen paar jaar een vast onderdeel is geworden van de dag van veel mensen, heeft het een belangrijke rol ingenomen in onze samenleving. Dit betekent dat mensen niet zomaar meer zonder social media kunnen, waardoor er ook voorspelt wordt dat dit niet zomaar verdwijnt, maar constant een andere vorm aanneemt.
Wil je graag een SMMB beginnen, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Investeer dan in een Social Media Marketing Cursus! Tijdens zo'n cursus leer je namelijk alles wat je moet weten om zelf een SMMB te kunnen starten, waar je geld mee verdient en hoe je een succesvolle SMMB'er wordt.
03.
Hoe start je een SMMB?
Wat heb je nodig?
Voordat je kan beginnen met je eigen SMMB zijn er een aantal dingen nodig. Zo is het heel handig als je een computer of laptop hebt, accounts of verschillende social media-accounts en een e-mailadres. Tenslotte is het ook heel belangrijk dat je je inschrijft bij de KVK voordat je begint met ondernemen.
Kies een niche
Je niche is waar de focus van je bedrijf en vormt je werkveld. Met een niche geef je aan binnen welke branche je werkzaam bent. Je verkleint hiermee je blik. Dit zorgt voor een betere focus en geeft jou de ruimte om je te specialiseren binnen de bepaalde branche waar jij werkzaam in bent.
Begin klein
Er is altijd nog ruimte om te groeien, dus neem niet te veel hooi op je vork. Veel SMMB’ers beginnen hun bedrijf alleen, dus wees ook niet bang om klein te beginnen. Focus je eerst bijvoorbeeld veel op kleine ondernemingen en bouw een band met ze op. Wanneer je bedrijf groeit, wordt het ook makkelijker om grote projecten aan te nemen.
Bereid je portfolio uit
Een portfolio is heel belangrijk! Aan de hand van je portfolio en reviews van andere klanten bepalen potentiële klanten namelijk of ze hun social media ook bij jou uit gaan besteden. Zet jezelf in een positief daglicht en onderbouw je portfolio met cijfers, zoals het aantal volgers, nieuwe klanten of conversie jouw strategie heeft opgebracht.
Ontwikkel een actieve social mediastrategie
Het hebben van social media-accounts is natuurlijk niet genoeg om naamsbekendheid te genereren voor het bedrijf van jezelf of anderen. Je moet hier een passende social mediastrategie voor ontwikkelen en doorvoeren. Hoe je dit precies doet en meer leer je tijdens een Social Media Marketing Cursus.
Volg de laatste trends op de voet
Zorg dat je helemaal thuis bent in social media en je elk platform onder de knie hebt. Wanneer je genoeg ervaring hebt met social media, is het belangrijk om alle nieuwe trends op de voet te volgen. Zorg dat je alle platforms up-to-date zijn en dat je de ontwikkelingen en trends binnen social media bijhoudt.
Promoot jezelf online
Voor een startende SMMB is het belangrijk om jezelf te promoten. Een eigen bedrijf starten is zo gedaan, maar je eerste klanten binnenhalen is toch wel lastig. Sluit je namens je bedrijf aan bij verschillende online groepen voor ondernemers en laat zien wat je kan. Zo zet jezelf namelijk op de kaart.
04.
Tips voor toekomstige SMMB’ers
Ben je al helemaal om te beginnen met ondernemen? Bekijk dan ook nog even deze tips om de laatste paar puntjes op de i te zetten:
Bereid je voor
Met een goede voorbereiding sta je sterker in je schoenen. Doe dit dus altijd! Het maakt hier niet uit of het gaat om je inschrijving bij de KVK of het voeren van een klantgesprek. Als je weet wat je kan, wat je wilt en waar je voor staat wordt het niet alleen makkelijker om dit over te brengen, maar ook om anderen te overtuigen van jouw dienst. Goede voorbereiding kan het verschil maken!

Benchmarking
Beter goed gestolen dan slecht bedacht is een uitspraak die je vast wel eens hebt gehoord, dus doe dit ook vooral! Kijk af bij andere bedrijven en SMMB’s om te zien wat wel en niet werkt, zowel binnen hun bedrijf zelf, maar ook als het gaat om de social mediastrategieën die zij gebruiken voor zichzelf en klanten. Kijk naar wat er wel en niet werkt en doe hier je voordeel mee!
Branding
Zorg dat je zelf een sterke branding hebt staan voordat je anderen gaat helpen. Je wilt andere bedrijven natuurlijk helpen om professionele en passende social mediastrategieën, dus dan moet je dit wel bewijzen. Zolang je dit zelf niet op orde hebt en geen professionele uitstraling hebt, zullen potentiële klanten je links laten liggen. Je eigen social media-accounts gaan doorslaggevend zijn.
SMMB’s poppen overal ter wereld als paddenstoelen uit de grond. Ondanks dat dit in Nederland nog tegenvalt, is er wel veel vraag naar Social Media Marketing Bureau’s. Ben je dus helemaal gek van social media en lijkt het je super leuk om zelf ook een SMMB te starten? Dan is dit het juiste moment om dat te doen!