Makelaarsmodel is onze matchmaker in 2021

door | 18-01-2021 | Business, Verdienmodellen

Bij het makelaarsmodel kun je denken aan eventuele vergelijkingssites die het ene aanbod met de andere vergelijken. Deze strategie helpt jou om de beste keuze te maken bij een transactie. Na het lezen van de blog weet je wat het makelaarsmodel inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn en hoe ook jij dit model mogelijk zou kunnen inzetten.

01.

Wat is het makelaarsmodel?

Het welbekende no-cure no-pay, commisie- of brokeragemethode is een model waarbij twee partijen samen worden gebracht die naar elkaar op zoek zijn. Er wordt een bedrag afgesproken dat in rekening wordt gebracht na een succesvolle transactie. Dit kan een vast bedrag zijn, maar vaak gaat het om een percentage van de financiële transactie. Hierbij kun je denken aan inkomsten die voortkomen uit vraag en aanbod, het organiseren en faciliteren van transacties en het overbrengen van kennis over het product in kwestie. Het succes van de klant staat hierdoor direct in verband aan jouw succes.

Geen oplossing betekent geen transactie. Om meer te weten over hoe dit precies in elkaar zit, bekijk het filmpje hieronder. Voor een uitgebreider uitleg over het makelaarsmodel, adviseer ik je deze blog.

02.

Voordelen van het makelaarsmodel

Geen kosten

Eén van de grootste voordelen van dit verdienmodel is dat je zelf geen producten verkoopt en je dus hieraan ook geen kosten kwijt zal raken. Daarnaast hoef je geen product om dienst te promoten of aantrekkelijk in de markt te zetten, wat vaak al lastig genoeg is met de miljoenen concurrenten op de markt. Je hoeft ook geen rekening te houden met bijvoorbeeld de inkoop of transport.

Makelaarsmodel is onze matchmaker in 2021

Neutrale partij

Jij bent de neutrale partij in het midden waardoor de vertrouwen van de consument al gauw gewonnen kan worden. Doordat je geen producten of diensten verkoopt, zijn mensen sneller geneigd om voor jou te kiezen. Je bent tenslotte niet de zoveelste commerciële partij dat zijn oog heeft gezet op de verkoop van zijn product.

Concurrentie

Het makelaarsmodel wordt gebruikt door maar een klein deel van de markt. Hierdoor heb je minder concurrenten dan wanneer je zelf een product/dienst verkoopt. Uiteraard is onderscheiding net zo belangrijk en heb je natuurlijk wel iets aan concurrentie, maar het verminderde aantal concurrenten scheelt je al een hoop.

Ben je geinteresseerd in dit soort verdienmodellen? Check onze andere startup ideas waaronder het lokaasmodel, het service business model en de circulaire business.

03.

Nadelen van het makelaarsmodel

Onderscheiden om te overleven

Door de groei van het internet en sociale media platformen, zijn consumenten goed in staat om zelf een keuze te maken bij welke aanbieder zij het gewenste product/dienst willen kopen. Om als derde partij nog echt iets uit te maken, moet je jouw Unique Selling Point kunnen aantonen. Het is lastig om te kunnen bewijzen waarom mensen jou nodig hebben.

Makelaarsmodel is onze matchmaker in 2021

Geen mensen? Geen groei

Het is niet al te gemakkelijk om de mensen voor jou te winnen. Daarnaast is de kans klein dat je te maken zult hebben met vaste klanten. Jij verdient namelijk alleen geld op het moment dat je twee partijen succesvol aan elkaar hebt gekoppeld (resultaatsgebonden). Als je geen tot weinig bereik hebt, zal je snel failliet gaan als onderneming.

Makelaarsmodel is onze matchmaker in 2021

Makelaarsmodel is een matchmaker

Je bent afhankelijk van twee partijen. Als de koppeling niet succesvol is, zul je er ook niks aan kunnen verdienen. Daarnaast blijft de consument de baas; zij kunnen tijdens iedere mogelijke stap van gedachte veranderen. Je moet dus benodigde kennis, aanbod en ervaring bieden om de financiële transacties succesvol, maar zeker te kunnen voltooien.

04.

Voorbeelden van het makelaarsmodel

Er zijn verschillende soorten en vormen van het makelaarsmodel, denk maar aan veilinghuizen of managementbureaus. Ben je net zo geïnteresseerd in de kansen en mogelijkheden van dit model als ons en wil jij dit ook kunnen toepassen in jouw hustle? Wij een aantal voor je op een rijtje gezet:

Online betaalmiddelen als iDeal en PayPal

Deze online betaalmiddelen vergemakkelijken en beveiligen de financiële transacties tussen kopers en verkopers. PayPal is een tussenpartij die een marge op de transactie int.

De reissector (vergelijkingssites)

In de reissector wordt het makelaarsmodel ook regelmatig toegepast door hoteluitbaters te koppelen aan potentiële hotelgasten. Booking.com is hier een uitstekend voorbeeld van.

Immokantoren

Het model heet niet voor niets het makelaarsmodel. Immokantoren brengen verkopers en verhuurders (makelaars) van een pand in contact met potentiële kopers en huurders.

Galerie

Kunstenaars kunnen hun werk vertonen en verkopen door middel van een galerie. De galerie organiseert, verzorgt, communiceert en maakt het werk visueel aantrekkelijk. Vaak nemen ze ook deel aan kunstbeurzen.

Fun fact! Wist je dat de makelaar met meerdere belangstellenden tegelijkertijd mag onderhandelen? Zolang dit aan de betrokkenen wordt gecommuniceerd, is dit mogelijk.

Next week in HUSTL Startup Ideas:

Nu ken je de kansen en uitdagingen van dit model, maar ook hoe je dit moet toepassen! Wil meer weten over andere modellen of het starten van je eigen Hustle? Houd dan de blogs in de gaten!

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

In de wereld van ondernemen draait alles om kansen en groei. Het oprichten van een dochteronderneming kan een slimme zet zijn om je bedrijf uit te breiden en nieuwe markten te verkennen. Maar zoals bij elke strategische beslissing zijn er zowel voordelen als nadelen...

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Het hebben van een e-commerce bedrijf is iets wat steeds populairder wordt. Dit mag ook geen verrassing heten, want men kan veel winst behalen met dit soort bedrijven wanneer je weet wat je aan het doen bent. Sta je op het punt om met een e-commerce bedrijf te...

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

In de wereld van beveiliging draait alles om het handhaven van orde, veiligheid en vertrouwen. Beveiligingspersoneel is vaak het eerste gezicht dat mensen zien wanneer ze een locatie betreden, of het nu een luchthaven, winkelcentrum, bedrijfsgebouw of evenement is. In...