Bij het makelaarsmodel kun je denken aan eventuele vergelijkingssites die het ene aanbod met de andere vergelijken. Deze strategie helpt jou om de beste keuze te maken bij een transactie. Na het lezen van de blog weet je wat het makelaarsmodel inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn en hoe ook jij dit model mogelijk zou kunnen inzetten.
01.
Wat is het makelaarsmodel?
Het welbekende no-cure no-pay, commisie- of brokeragemethode is een model waarbij twee partijen samen worden gebracht die naar elkaar op zoek zijn. Er wordt een bedrag afgesproken dat in rekening wordt gebracht na een succesvolle transactie. Dit kan een vast bedrag zijn, maar vaak gaat het om een percentage van de financiële transactie. Hierbij kun je denken aan inkomsten die voortkomen uit vraag en aanbod, het organiseren en faciliteren van transacties en het overbrengen van kennis over het product in kwestie. Het succes van de klant staat hierdoor direct in verband aan jouw succes.
Geen oplossing betekent geen transactie. Om meer te weten over hoe dit precies in elkaar zit, bekijk het filmpje hieronder. Voor een uitgebreider uitleg over het makelaarsmodel, adviseer ik je deze blog.
02.
Voordelen van het makelaarsmodel
Geen kosten
Eén van de grootste voordelen van dit verdienmodel is dat je zelf geen producten verkoopt en je dus hieraan ook geen kosten kwijt zal raken. Daarnaast hoef je geen product om dienst te promoten of aantrekkelijk in de markt te zetten, wat vaak al lastig genoeg is met de miljoenen concurrenten op de markt. Je hoeft ook geen rekening te houden met bijvoorbeeld de inkoop of transport.
Neutrale partij
Jij bent de neutrale partij in het midden waardoor de vertrouwen van de consument al gauw gewonnen kan worden. Doordat je geen producten of diensten verkoopt, zijn mensen sneller geneigd om voor jou te kiezen. Je bent tenslotte niet de zoveelste commerciële partij dat zijn oog heeft gezet op de verkoop van zijn product.
Concurrentie
Het makelaarsmodel wordt gebruikt door maar een klein deel van de markt. Hierdoor heb je minder concurrenten dan wanneer je zelf een product/dienst verkoopt. Uiteraard is onderscheiding net zo belangrijk en heb je natuurlijk wel iets aan concurrentie, maar het verminderde aantal concurrenten scheelt je al een hoop.
Ben je geinteresseerd in dit soort verdienmodellen? Check onze andere startup ideas waaronder het lokaasmodel, het service business model en de circulaire business.
03.
Nadelen van het makelaarsmodel
Onderscheiden om te overleven
Door de groei van het internet en sociale media platformen, zijn consumenten goed in staat om zelf een keuze te maken bij welke aanbieder zij het gewenste product/dienst willen kopen. Om als derde partij nog echt iets uit te maken, moet je jouw Unique Selling Point kunnen aantonen. Het is lastig om te kunnen bewijzen waarom mensen jou nodig hebben.
Geen mensen? Geen groei
Het is niet al te gemakkelijk om de mensen voor jou te winnen. Daarnaast is de kans klein dat je te maken zult hebben met vaste klanten. Jij verdient namelijk alleen geld op het moment dat je twee partijen succesvol aan elkaar hebt gekoppeld (resultaatsgebonden). Als je geen tot weinig bereik hebt, zal je snel failliet gaan als onderneming.
Makelaarsmodel is een matchmaker
Je bent afhankelijk van twee partijen. Als de koppeling niet succesvol is, zul je er ook niks aan kunnen verdienen. Daarnaast blijft de consument de baas; zij kunnen tijdens iedere mogelijke stap van gedachte veranderen. Je moet dus benodigde kennis, aanbod en ervaring bieden om de financiële transacties succesvol, maar zeker te kunnen voltooien.
04.
Voorbeelden van het makelaarsmodel
Er zijn verschillende soorten en vormen van het makelaarsmodel, denk maar aan veilinghuizen of managementbureaus. Ben je net zo geïnteresseerd in de kansen en mogelijkheden van dit model als ons en wil jij dit ook kunnen toepassen in jouw hustle? Wij een aantal voor je op een rijtje gezet:
Online betaalmiddelen als iDeal en PayPal
Deze online betaalmiddelen vergemakkelijken en beveiligen de financiële transacties tussen kopers en verkopers. PayPal is een tussenpartij die een marge op de transactie int.
De reissector (vergelijkingssites)
In de reissector wordt het makelaarsmodel ook regelmatig toegepast door hoteluitbaters te koppelen aan potentiële hotelgasten. Booking.com is hier een uitstekend voorbeeld van.
Immokantoren
Het model heet niet voor niets het makelaarsmodel. Immokantoren brengen verkopers en verhuurders (makelaars) van een pand in contact met potentiële kopers en huurders.
Galerie
Kunstenaars kunnen hun werk vertonen en verkopen door middel van een galerie. De galerie organiseert, verzorgt, communiceert en maakt het werk visueel aantrekkelijk. Vaak nemen ze ook deel aan kunstbeurzen.
Fun fact! Wist je dat de makelaar met meerdere belangstellenden tegelijkertijd mag onderhandelen? Zolang dit aan de betrokkenen wordt gecommuniceerd, is dit mogelijk.
Next week in HUSTL Startup Ideas:
Nu ken je de kansen en uitdagingen van dit model, maar ook hoe je dit moet toepassen! Wil meer weten over andere modellen of het starten van je eigen Hustle? Houd dan de blogs in de gaten!
Stay tuned!