Een huisstijl (laten) maken is een heel leuke, maar vooral waardevolle stap binnen jouw ondernemersreis. Je gaat namelijk aan de slag met het creëren van jouw unieke bedrijfsidentiteit. Deze bedrijfsidentiteit representeert jou in het bedrijfsleven. Daarom is het erg belangrijk dat jouw bedrijf de uitstraling heeft die jij wil uitstralen naar jouw doelgroep en klanten. Heb jij jouw huisstijl al op orde? Of ben je op zoek naar manieren om een huisstijl te laten maken? Ik ga je in deze blog helpen met dit proces!
01.
Waarom een huisstijl laten maken?
Een huisstijl laten maken heeft vele voordelen. Sowieso zorgt het voor een zeer professionele uitstraling van jouw bedrijf. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat jouw klanten en doelgroep jouw bedrijf meteen zullen herkennen tussen de vele andere concurrenten. Wanneer concurrenten geen huisstijl hebben laten maken, steekt jouw bedrijf met kop en schouders boven de rest uit.
Herkenbaarheid is dus een heel belangrijk aspect van een huisstijl laten maken, maar net zo belangrijk is dat het nieuwe leads kan aantrekken. Wanneer mensen zich namelijk kunnen identificeren met jouw huisstijl, zullen ze eerder kiezen om met jou in zee te gaan dan met een concurrent. Zorg er daarom voor dat jouw huisstijl de waarden uitstraalt waar jij zelf ook waarde aan hecht. Alleen dan zullen potentiële klanten overtuigd raken van waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen en niet voor een concurrent.

02.
Eigen huisstijl maken
Aangezien een huisstijl zo dicht bij jezelf ligt, kan je er natuurlijk voor kiezen om je eigen huisstijl te maken. Op deze manier ben jij er van verzekerd dat de huisstijl ook daadwerkelijk aansluit bij jou als ondernemer, als je dit natuurlijk voor elkaar krijgt. Het kan best een uitdaging zijn om een professionele huisstijl te maken. Gelukkig zijn er inmiddels meerdere tools online beschikbaar om dit gemakkelijker te maken voor jou. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de logo maker van Wix.
Een tip van mij als grafisch vormgever zou zijn om zo veel mogelijk inspiratie op te doen. Maak bijvoorbeeld een Pinterest bord aan en pin daarin alle beelden die jij passend vindt voor jouw bedrijf. Het kan namelijk zijn dat jij best de vaardigheden in huis hebt om een eigen huisstijl te maken, maar dat jij simpelweg niet de creativiteit hebt om een eigen ontwerp te maken. Dan kan inspiratie ervoor zorgen dat jij precies weet welke richting je met jouw huisstijl op wil.
03.
Huisstijl laten maken
Wanneer jij het gevoel hebt dat je het laten maken van een huisstijl liever aan iemand anders overlaat, kan je er natuurlijk altijd voor kiezen om het laten maken van een huisstijl uit te besteden. Daarin heb je veel opties beschikbaar. Tegenwoordig kent iedereen inmiddels wel iemand die handig is met een computer en zo wat in elkaar kan zetten voor jou. Het is natuurlijk wel de vraag of dat voldoende zal zijn om jouw klanten en doelgroep te overtuigen van jouw bedrijf.


Buurjongen
Daar noem ik dus al gelijk de eerste optie, de "buurjongen". Je kan altijd eens in jouw eigen netwerk rondvragen of iemand iemand kent die jou kan helpen met het laten maken van een logo of huisstijl. Als je geluk hebt heeft diegene misschien al wat portfolio materiaal beschikbaar, zodat jij een goed beeld krijgt van zijn of haar vaardigheden.
Student
Als je een iets serieuze optie wil overwegen, dan kan je ook op zoek gaan naar een student met een grafische achtergrond. Hoewel deze studenten wellicht net zo jong zijn als de buurjongen kan er wel een verschil zitten in de vaardigheden die hij of zij inmiddels heeft opgedaan. Deze studenten hebben daarom gelukkig vaak al wel enig portfolio materiaal beschikbaar.


Startup
Ga je nog een schaal hoger zitten, dan kom je bij de startup uit. Een startup is in dit geval een bedrijf dat nog niet zo lang geleden gestart is met het aanbieden van grafische diensten. De mensen die in de startup werken hebben hoogstwaarschijnlijk hun studie al afgerond en daarom meer kennis en ervaring in huis dan de eerdere twee genoemde opties. Bedrijven hebben bijna altijd een uitgebreid portfolio voor jou als ondernemer beschikbaar.
Agency
Je merkt dat alle drie de opties tot nu toe nog in de startblokken van hun carrière staan. Dit kan jou als ondernemer misschien tegenhouden, omdat je het gevoel hebt dat de mensen die voor jouw bedrijf een huisstijl ontwerpen nog niet over de nodige ervaring beschikken. In dat geval is het zeker aan te raden om serieus te investeren in de toekomst van jouw bedrijf. Vaak betaalt hetgeen dat jij extra investeert in jouw huisstijl zichzelf driedubbel terug in de kwaliteit die jij opgeleverd krijgt. Zie het daarom echt als een investering!
Zelf ben ik ook eigenaar van zo'n agency, namelijk Maintain Design. Ik werk veel samen met (startende) ondernemers en merk dat zij uiteindelijk meer baat hebben bij het professioneel laten maken van een huisstijl. Vaak weten designers die net starten simpelweg nog niet wat er nodig is om een succesvolle huisstijl te laten maken. Dit merken de ondernemers daardoor ook in hun resultaten, die helaas achterwege blijven. In het laatste hoofdstuk van deze blog zal ik hier nog iets meer kennis met jou over delen.
Bureau
De laatste optie is ook een partij die goed weet wat jij nodig hebt als ondernemer. Je kan er namelijk ook voor kiezen om jouw huisstijl te laten maken door een bureau. Denk hierbij aan een reclamebureau of ander grafisch (digitaal) bureau. Bureaus hebben vaak een groot team aan ervaringsdeskundigen die je kunnen helpen met het laten maken van een huisstijl. Het grote nadeel van deze optie is echter wel dat ze de prijzen ook goed weten. Je ontvangt hoge kwaliteit, maar betaalt daar ook absoluut de hoofdprijs voor. Als je dit kan betalen is het wellicht de investering waard, maar anders is het misschien verstandiger om één van de eerdere opties te overwegen.

04.
Waar voldoet een goede huisstijl aan?
Logo
De kern van iedere huisstijl is het logo. Jouw logo symboliseert wat jouw bedrijf voor jou en je klanten betekent. En goed logo bevat een gezonde balans tussen beeld en tekst. Enkel een uitgeschreven woord in een lettertype is vaak niet voldoende om jouw doelgroep te overtuigen. Maar puur een icoon zonder tekst zegt ook weer te weinig. Vandaar dat deze twee elementen goed met elkaar in balans moeten zijn.

Een ander aspect van een goed logo is een passende kleurencombinatie. Kleurenpsychologie omschrijft de waarde die elke kleur uitstraalt. Hierin zie je dat de kleur van het logo een serieuze impact kan maken op hetgeen wat jouw logo naar de buitenwereld uitstraalt. Bedenk daarom goed wat voor gevoel jij op de mensen die jouw logo te zien krijgen wil overbrengen.
Verder bevat een logo vaak nog wat andere grafische elementen die je verder kan trekken in jouw huisstijl. Denk hierbij aan bepaalde (geometrische) vormen die jouw logo nog meer diepte geven. Deze vormen kan jij bijvoorbeeld terug laten komen op jouw visitekaartje of jouw website, waardoor het geheel mooi op elkaar aansluit en zorgt voor herkenbaarheid.

Drukwerk
Een huisstijl is op zichzelf staand een leeg begrip en wordt gevormd door alle op elkaar aansluitende grafische producten die jij beschikbaar hebt voor jouw bedrijf. In de basis kan je zeggen: hoe meer producten, hoe beter. Vandaar dat ondernemers een huisstijl vaak uitbreiden met drukwerk. Het meest gebruikte product om jouw huisstijl uit te stralen naar jouw doelgroep is het laten maken van een visitekaartje. Deze bevat jouw logo en bedrijfsgegevens, zodat jouw doelgroep jou op ieder moment weet te bereiken.
Net zo belangrijk kan het laten maken van een flyer of poster natuurlijk zijn. Deze drukwerk producten hebben naast het uitstralen van jouw huisstijl het doel om te zorgen voor awareness bij jouw doelgroep. Deze worden namelijk vaak ingezet voor marketingdoeleinden, om bijvoorbeeld een nieuw product, dienst of actie te promoten voor jouw bedrijf. Hier is het weer erg belangrijk dat dit product jouw huisstijl uitstraalt, want anders zullen de mensen die dit promotiemateriaal voorbij zien komen niet weten dat de actie voor jou geldt.
Website
Met al deze producten die jouw huisstijl uitstralen, is het natuurlijk belangrijk dat de mensen die dit voorbij zien komen een plek hebben om naartoe te gaan. Dat zorgt ervoor dat veel ondernemers ervoor kiezen om een website te laten maken. Dit is dus eigenlijk de plek waar al jouw huisstijl producten samenkomen. Lees vooral ook even onze blog over het laten maken van een professionele website.
Stijl afspraken
Tenslotte is het natuurlijk verstandig om al deze stijl afspraken vast te leggen in bijvoorbeeld een stylesheet of styleguide. Beide hebben ongeveer hetzelfde doel, alleen een styleguide is een uitgebreidere gids dan de stylesheet die vaak maar één pagina bevat. In deze documenten staan alle afspraken rondom jouw huisstijl. Denk hierbij aan jouw logo, kleuren, lettertypes, slogan(s), gebruik van fotografie, etc.
Het grote broertje van een huisstijl is branding. Waar je huisstijl een belangrijk onderdeel is van branding, gaat branding nog een stuk verder. Hier wordt namelijk verder gekeken dan puur grafische elementen, namelijk naar de diepere betekenis van jouw onderneming en hoe jij dit via alle mogelijke kanalen kan overbrengen op jouw doelgroep. Dit is een mooie vervolgstap, maar voor veel ondernemers is het laten maken van een huisstijl een goed startpunt. Ga dit proces stap voor stap aan, neem de tijd en ga ervoor!