Hoe moet je een btw nummer aanvragen? Veel ondernemers vragen zich dit af. Het antwoord is: dit hoef je niet te doen! Tenminste, niet als je je gaat inschrijven bij de KVK. Die vragen namelijk het nummer voor je aan! Sta je niet ingeschreven bij de KVK? Je vindt hier hoe je een btw nummer kan aanvragen.
01.
Btw nummer aanvragen zonder KVK
Niet alle mensen die een btw nummer nodig hebben zijn ondernemers. Het kan dus zijn dat je je niet hoeft in te schrijven bij de KVK, maar je wel een btw nummer moet aanvragen. Dat heeft te maken met de eisen die de KVK stelt voordat je gezien wordt als een ‘echte’ ondernemer. Zo moet je een dienst of product aanleveren, hier meer voor vragen dan de kostprijs en zaken doen met meer mensen dan alleen je familie en vrienden (ofwel deelnemen aan het economisch verkeer).

02.
Waar een btw nummer aanvragen?

Een btw nummer hoef je als je ingeschreven staat bij de KVK niet zelf aan te vragen. Na deze inschrijving wordt je namelijk door de KVK ingeschreven in het Handelsregister. Ook sturen zij jouw gegevens naar de Belastingdienst, die vervolgens bepalen of je in aanmerking komt voor een btw nummer.
Wordt je bij de KVK niet gezien als ondernemer, maar denk je dat je wel een btw nummer nodig hebt? Dan kan je op de website van de Belastingdienst het formulier ‘Opgaaf startende onderneming’ invullen. Hiermee start je de aanvraag!
03.
Wanneer een btw nummer aanvragen?
Je hebt een btw nummer nodig als je gaat beginnen met ondernemen. Daarom is dit ook gelijk geregeld als je je gaat inschrijven bij de KVK. Als je je niet hebt ingeschreven, moet je alsnog bij de start van jouw carrière als ondernemer een btw nummer aanvragen. Dan krijg je namelijk ook gelijk te horen hoe vaak en wanneer je btw aangifte moet doen.
04.
Waarom een btw nummer aanvragen?

Een btw nummer betekent dat je ondernemer bent voor de Belastingdienst, maar ook dat je btw aangifte moet doen. Dit laatste klinkt misschien niet zo leuk, maar dit brengt ook fiscale voordelen met zich mee. Zo kan je de btw aftrekken van bedrijfsinvesteringen, waardoor je als bedrijf minder belasting betaalt.
05.
Hoe een btw nummer aanvragen?
Zoals eerder in deze blog is genoemd kan je met behulp van het formulier ‘Opgaaf startende onderneming’ heel makkelijk je aanvraag doen. Dit formulier moet je ondertekenen, afdrukken en versturen naar de Belastingdienst.
Voor ondernemingen waarvan het vestigingsadres niet in Nederland is, is er een apart formulier dat je moet invullen als je je toch een btw nummer wilt. Dit is het formulier ‘Aanmelding Onderneming Buitenland’.
06.
Hoe lang duurt een btw nummer aanvragen?

Het ontvangen van je btw nummer duurt 5 tot 10 werkdagen. Hier zit geen verschil in of het gelijk met de inschrijving bij de KVK gaat of dat je het direct bij de Belastingdienst aanvraagt. Het beste is om rekening te houden met 3 weken, ook al gebeurt het zelden dat het zolang duurt.
Het is het makkelijkst om gelijk bij de inschrijving van de KVK je btw nummer te laten regelen, maar als dit niet kan is het natuurlijk wel belangrijk dat het alsnog op een andere manier kan. Door op tijd je formulier naar de Belastingdienst te sturen weet je zeker dat je op tijd je btw nummer hebt en je aan de slag kan als ondernemer!
Bekijk voor meer informatie over btw en belastingen ook onze How-To's!