Een logo laten maken, dat is een stap waar veel ondernemers naar uit kijken. En terecht! Je gaat namelijk zorgen voor een ontwerp dat jou in het bedrijfsleven gaat vertegenwoordigen. Daarom is het belangrijk dat je logo echt aansluit op jou en jouw bedrijf. Maar waar moet je op letten bij het laten maken van een logo? In deze blog leggen we alle benodigdheden aan jou uit!
01.
Waarom een logo laten maken?
Je kan een logo laten maken omdat je wil zorgen voor herkenbaarheid bij jouw doelgroep. Doordat ze jouw logo herkennen zal jouw bedrijf bij hen in gedachten blijven hangen. De eerstvolgende keer dat ze een product of dienst nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze een nieuw bedrijf gaan oprichten, hoop je natuurlijk dat ze daardoor als eerste aan jouw bedrijf zullen denken. Ook zorgt een sterk logo ervoor dat je bedrijf professionaliteit uitstraalt en dat je klanten het gevoel hebben dat ze hun wensen aan jou over kunnen laten. Jouw logo komt op al jouw uitingen terug en daarom is het belangrijk dat deze de juiste uitstraling heeft.

02.
Logo laten maken, maar door wie?

In onze blog over een huisstijl laten maken hebben wij je al meegenomen langs meerdere partijen. Wanneer je een logo wil laten maken kom je ongeveer bij dezelfde partijen uit. Het enige grote verschil met het laten maken van een huisstijl is dat er ook veel software beschikbaar is om een logo te maken. Daarom kan je er ook voor kiezen om zelf eens aan de slag te gaan met het maken van een eigen logo. Deze software is gebruiksvriendelijk en daardoor kom je al best een heel eind. Het blijft natuurlijk altijd de vraag of je de zin, tijd en creativiteit hebt om dit zelf uit te voeren.
03.
Waar bestaat een logo uit?
Woordmerk
In veel logo's wordt de basis gevormd door het woordmerk. Dit is meestal jouw bedrijfsnaam, vormgegeven in een bepaald lettertype (font). Jouw logo representeert jouw bedrijf en daarom is het erg logisch dat jouw bedrijfsnaam centraal staat. Als je een logo laat maken is het erg belangrijk dat je goed nadenkt over hetgeen wat jouw lettertype uitstraalt. Is dit professionaliteit, elegantie, speelsheid, of luxe?
Beeldmerk
Om je logo een creatieve draai te geven kan je ervoor kiezen om naast het woordmerk ook een beeldmerk te gebruiken. Dit kan een heel concreet icoon zijn, iets wat jouw product of dienst uit wilt bijvoorbeeld. Je kan er ook voor kiezen om juist een heel abstract beeldmerk te (laten) ontwerpen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een teken wat een gevoel overbrengt, maar niet per sé iets concreets uitbeeldt.
Slogan
Als jij een slogan hebt verzonden bij jouw bedrijf, dan kan je deze prima opnemen in jouw logo. Kan natuurlijk zo zijn dat je puur jouw bedrijfsnaam wat te weinig vindt zeggen over hetgeen wat jij doet met jouw onderneming. Dan van een krachtige slogan deze boodschap verduidelijken. Zorg ervoor dat jouw slogan kort maar krachtig is. Is namelijk geen ruimte voor bijvoorbeeld een hele alinea.
04.
Logo inspiratie op doen
Als je ervoor kiest om het laten maken van een logo uit te besteden, is het belangrijk dat je voorbereid in gesprek gaat met een designer. Deze persoon moet iets gaan ontwerpen wat heel dicht bij jouw eigen persoonlijkheid ligt. Aangezien deze designer jou wellicht nog niet kent zal je hem of haar op weg moeten helpen met wat ideeën en voorbeelden. Er zijn een aantal zaken waar je je vooraf in kan verdiepen.

Lettertypes
Zoals ik al aangaf bestaat het woordmerk van een logo meestal centraal. Je hebt verschillende websites waar je fonts/lettertypes kan uitproberen en vergelijken. Sommige websites bieden fonts aan voor persoonlijk gebruik en sommige websites bieden fonts aan die je ook commercieel in mag zetten. Let daarom goed op wat voor licentie er bij jou font zit. De meest gebruikte website is Google Fonts. Alle fonts die je daar tegenkomt zijn goedgekeurd om commercieel in te zetten.
Beeld
Ook voor het beeldmerk kan je alvast inspiratie op doen, bijvoorbeeld door het aanmaken van een Pinterest bord. Twee andere handige websites die je hiervoor kunt gebruiken zijn Dribbble en Behance. Dit zijn websites waar designer een portfolio materiaal op plaatsen en waar jij dus geïnspireerd kan raken met mogelijke ontwerpen. Als je een selectie bij elkaar zoekt kan dit jouw designer goed op weg helpen, omdat hij of zij een goed beeld heeft bij wat jij voor ogen hebt.
Kleuren
Iedere kleur straalt iets anders uit. Waarom is het belangrijk dat je een bewuste keuze maakt welke kleuren je wil gebruiken in jouw logo. Als je een zakelijke uitstraling voor ogen hebt kan je bijvoorbeeld blauw gebruiken. Op het moment dat je met jouw bedrijf veel bezig bent met verduurzamen is groen misschien een betere optie. Dit tooltje zal jou op weg helpen met het samenstellen van een geschikte kleurencombinatie. Ik gebruik het zelf ook vaak voor klanten van Maintain Design, wanneer ik een logo of huisstijl ontwerp.
Ben jij op zoek naar inspiratie of advies over het laten maken van jouw logo. Kijk dan eens naar de voorbeelden op onze website, of plan een afspraak met mij in waarin ik je gratis advies geef over het laten maken van een logo. Je vind een linkje naar mijn agenda in mijn profiel hieronder!




