Subscription businessmodel: hét moderne businessmodel

door | 3-11-2020 | Businessmodellen, Starting

01.

Wat is het subscription businessmodel?

Een subscription businessmodel is een overeenkomst tussen een leverancier van een product of dienst en de afnemer. Subscription wordt ook abonnement genoemd. Hierbij wordt over het algemeen periodiek het product of dienst geleverd. Daarbij zijn er verschillende vormen van abonnementen.

Vormen van abonnementen

Abonnement voor vaste producten of diensten. Hierbij wordt periodiek hetzelfde soort product of dienst geleverd in ruil voor periodieke betaling. Voorbeelden hiervan zijn tijdschriften en kranten. Daarbij krijg je regelmatig je tijdschrift of krant geleverd in ruil voor je periodieke betaling. Consumentenproducten kunnen ook in deze vorm geleverd worden! Zo is het bekende Dollar Shave club hier een voorbeeld van. Dit bedrijf levert voor een vaste prijs per maand, elke maand nieuwe scheermesjes. Of neem het voorbeeld van ON THAT ASS onderbroeken, waarbij je voor €8,99 per maand elke maand een nieuwe onderbroek thuis gestuurd krijgt.

Een andere, soortgelijke vorm, is een abonnement op variërende consumentenproducten. Hierbij krijg je elke periode een ander product geleverd. Een voorbeeld hiervan zijn maaltijdboxen waarbij je elke periode een andere maaltijd bezorgt krijgt. Dit doet HelloFresh bijvoorbeeld, hierbij krijg je bijvoorbeeld elke week 3 maaltijden thuis geleverd voor twee personen voor €3,60 per portie. Maar er zijn ook andere voorbeelden zoals Community-supported agriculture. Hierbij worden bewoners in een bepaald gebied gelinkt aan voedselproducenten uit de omgeving, waarbij de bewoners (consument) een beroep kunnen doen op een deel van de oogst.

Een derde vorm is een abonnement voor onbeperkte toegang tot iets. Hierbij krijg je in ruil voor periodieke betaling onbeperkte toegang tot een product of dienst van de leverancier. Dit zie je bijvoorbeeld vaak met toegang tot software. Voor een bepaalde periodieke prijs kan je onbeperkt gebruik maken van een bundel softwareproducten.

 Subscription businessmodel: hét moderne businessmodel

De laatste vorm van een subscription businessmodel is een abonnement waarbij je een basistarief betaald en waar onder bepaalde omstandigheden een toeslag wordt gevraagd. Hierbij biedt de leverancier voor een basistarief een minimaal product of toegang en waarbij je als consument tegen extra betaling meer van het product of dienst kan krijgen. Een voorbeeld hiervan is een telefoonabonnement. Voor je maandelijkse betaling krijg je een X aantal minuten en MB’s. Tegen extra betaling kan je hier meer van krijgen.

Wanneer een basisproduct of dienst gratis wordt aangeboden maar er extra betaald moet worden voor meer van het product of dienst wordt dit model business model freemium genoemd. Een voorbeeld van een bedrijf dat dit freemium business model hanteert is Dropbox. Bij Dropbox krijg je 2GB gratis opslag, maar als je meer opslag wil moet je maandelijks betalen. 

02.

Pro's & cons van deze business

Pro's

  1. Voorspelbaarheid: Voor zowel de leverancier als de klant is het voorspelbaar. Zo weet de leverancier dat de klant per periode bepaalde producten of diensten afneemt voor een bepaalde prijs en de klant weet dat hij periodiek de producten of diensten kan krijgen.
  2. Goede klantenbinding: Bij een abonnement betaalt de klant periodiek en blijft daardoor verbonden aan het bedrijf, dit is goed voor de klantenbinding.
  3. Kans om nieuwe markten aan te snijden: Sommige markten maken geen gebruik van een subscription businessmodel, terwijl dit mogelijk kan zorgen voor een groter aantal afnemers. Dit betekent dat er kansen zijn om deze markten aan te snijden en waarde toe te voegen.  
  4. Makkelijker om maandelijkse uitgaven goed in beeld te krijgen: Door de voorspelbaarheid van de inkomsten die de leverancier krijgt en de uitgaven die de klant doet, kunnen beide partijen makkelijker maandelijkse uitgaven en inkomsten in kaart brengen. Dit kan bijdragen aan een betere financiële huishouding.

Cons

  1. Risico van opzeggingen: De klant moet overtuigd zijn dat de product of dienst de periodieke betaling waard is. Doordat er niet in één keer een grote som geld wordt betaald kan de klant tijdens het abonnement kritischer zijn en daarmee gemakkelijker overtuigd zijn om op te zeggen.
  2. Contract angst: Voor sommige abonnementen moet de klant een bepaalde periode verplicht vast zitten. Sommige mensen willen niet ergens voor een bepaalde periode aan vastzitten, dit kan contract angst opleveren.
  3. Kleine problemen kunnen groot uitpakken: Vaak bieden leveranciers alle klanten dezelfde soort product of dienst aan, op grote schaal. Als er een klein probleem voordoet in het product of dienst dan krijgen alle klanten daar tegelijk mee te maken. Het kleine probleem kan dan groot uitpakken.
  4. Relatief kleine inkomsten in het begin: Wanneer de eerste klanten de periodieke betaling doen krijgt de leverancier relatief weinig upfront cash. Hierdoor wordt de liquide middelen beperkt.  
03.

Ontwikkeling van dit model

De afgelopen jaren is de toename van het aantal bedrijven dat abonnementsvormen aanbieden gigantisch gestegen.  Er is zelfs een naam voor dit fenomeen, de zogeheten subscription economy. Vroeger had je een abonnement voor je telefoon, de sportschool en een tijdschrift. Tegenwoordig hebben mensen veel meer abonnementen. Het heeft een aantal redenen dat consumenten bereid zijn om over te gaan op abonnementsvormen.

1: Prijs

Een grote reden hiervoor is de prijs. Vaak kan je producten of diensten voor een lagere prijs krijgen als je ze in abonnementsvorm neemt. Ga maar eens na hoeveel films en series jij op Netflix kijkt en wat dat zou kosten als je die los zou kopen. Vaak worden deze producten of diensten ook nog bij je deur geleverd. Dat zit soms in de prijs inbegrepen

2: Gemak

De tweede reden is dan ook gemak. Waarom zou je elke week naar de winkel moeten gaan om bepaalde producten te halen als je ze ook zonder omkijken thuisbezorgd kan krijgen.

3: Personalisatie

Een derde reden is personalisatie. Vaak is de benadering van de leveranciers van de producten of diensten gepersonaliseerd. Hierdoor past de benadering en het product of dienst zelf beter bij jou en dat is goed voor jouw tevredenheid.

4: Curation

Tot slot wordt er vaak gebruik gemaakt van curation. Hierbij krijg je als consument het gevoel dat een expert voor jou aan het werk is om een goed product of dienst voor je te maken. Een voorbeeld hiervan is de magie achter de Spotify playlists die voor jou worden samengesteld.

Toekomst van de abonnementsvorm

We zijn op het punt gekomen dat steeds meer bedrijven zich gaan focussen op de abonnementsvorm. Neem bijvoorbeeld het Chinees-Zweedse Lynk & Co, een zustermerk van Volvo. Lynk & Co gaat vanaf 2021 de Nederlandse markt betreden, niet door auto’s te verkopen maar door een abonnement op het voertuig aan te bieden. Waarbij je ook als gebruiker toegang hebt tot de club van Lynk & Co zodat je andere mensen uit de community kan ontmoeten. Dit is een ongewone stap voor een over het algemeen conventionele industrie. Daarnaast gaan grote bedrijven uit andere industrieën ook steeds vaker over op het subscription businessmodel. Hoe dit er precies uit gaat zien weet niemand, maar het zijn allemaal signalen dat er veel gaat veranderen in de nabije toekomst.

Next week in HUSTL Startup Ideas:

Volgende week behandelen we hoe je kan freelancen in jouw vakgebied! Erg interessant voor als je eigen baas wilt worden en jouw vaardigheden wil inzetten. Benieuwd hoe jij freelancer kan worden?

Stay tuned!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

→ Maak kennis met HUSTL

Updates en meer!