Tips & weetjes MVO-communicatie

door | 4-11-2020 | Marketing, MVO in 2021

Het is niet meer weg te denken uit het dagelijkse ondernemersbeeld, maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaamheid. Het zijn dan ook termen waar je misschien een beetje mee wordt doodgegooid, maar dat maakt het niet minder belangrijk om er bij stil te staan. Steeds meer ondernemingen zien het belang en de waarde van MVO-communicatie, en jij moet ook zeker niet achter blijven!

Maar wat is MVO nou precies en hoe communiceer je dit het beste? Met de jaren wordt het (marketing)communiceren over klimaat, milieu en sociaal ondernemen niet echt bepaald gemakkelijker. Al helemaal niet met de opkomst van verhitte discussies op social media. Met de volgende tips helpen wij je op weg!

01.

Maar wat is MVO nou precies?

Zoals in de intro beschreven, staat MVO voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bedrijven die MVO willen nastreven, richten zich op de zogeheten 3 P’s. Dit zijn people, planet en profit. Het belangrijkste hiervan is dat het bedrijf niet alleen streeft naar winst (profit), maar ook actief bezig zijn met mensen (people) en de leefomgeving (planet). Ofwel, het bedrijf is bewust welke impact zij hebben op mens en milieu en gaat op zoek naar een goede balans tussen de drie onderdelen. Met MVO als focus, richten zij zich actief op het toevoegen van waarde aan de samenleving. Onthoud wel: MVO is geen doel. Het is een proces om het constant beter te doen.

People

Je verwacht het vast, hier draait alles om de mensen in alle vormen en soorten. Van medewerkers tot consumenten, en uiteindelijk de impact op de gehele samenleving. Onderwerpen die bij people besproken worden zijn bijvoorbeeld mensenrechten, arbeidsrechten, discriminatie en maatschappelijke betrokkenheid.

Planet

Hier wordt bekeken hoe het bedrijf omgaat met het milieu. Hoe zorgt het bedrijf er voor dat de impact op het milieu tijdens de processen zo klein mogelijk is. Hier wordt dan ook vaak bijvoorbeeld gekeken naar recycling, duurzame producten en CO2 compensatie. Allemaal zeer belangrijke onderdelen rondom duurzaamheid.

Profit

Winst is zeker ook nodig voor de duurzame groei van een bedrijf. Helaas is ook duurzaam ondernemen niet gratis. Maar het hoeft niet altijd in de zin van geld te zijn, maar het kan bijvoorbeeld ook verbetering zijn van kennis. Termen die vaak gebruikt worden hierbij zijn innovatie, (duidelijk) winst en transparantie.

02.

Waarom MVO-communicatie inzetten zo belangrijk is

We weten allemaal dat duurzaamheid (dus ook MVO) op meerdere manieren bekeken kan worden. Er zijn veel verschillende thema’s waar je op in kan spelen of waar je bedrijf op focust. Dit geldt dus ook voor de communicatie van MVO! Het kan over verschillende thema’s gaan of verschillende doelen hebben. Maar even als voorbeeld, het kan gaan om het volgende:

Het communiceren van duurzame initiatieven en het MVO-beleid van het bedrijf. Dit gebeurt meestal voor imagoverbetering en stakeholders- en reputatiemanagement.

  • De marketing van de duurzame producten en/of diensten van het bedrijf. Hier wordt altijd veel nagedacht over hoe wordt de consument bereikt en overtuigd om voor deze producten en/of te kiezen.
  • Door middel van de communicatie duurzaam gedrag te activeren en te stimuleren.
  • Hoe je het ook went of keert, het is alles behalve simpel om op een goede manier MVO te communiceren. Het laatste wat je wilt is dat je straks beschuldigd wordt van greenwashing.

“Greenwashing is een bedrijf die zich groener of maatschappelijk verantwoordelijk voordoet dan dat ze ook echt zijn. Het bedrijf communiceert overdreven waar ze mee bezig zijn om het beter te doen voor het milieu of andere maatschappelijke thema’s, maar vaak is dit minder groot dan dat het is.”

Ondanks dat het een uitdaging is om dit goed naar buiten te communiceren, is het wel van belang dat je je er aan waagt. Wij geven twee, van vele, redenen waarom wij het belangrijk vinden dat je dit doet.

1. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor de consument

Uit Dossier Duurzaam 2019 blijkt dat 75% van de consumenten vindt dat bedrijven een positieve bijdrage zou moeten leveren aan maatschappij, milieu en welzijn van mensen. Daarbij komen er ook veel kansen vrij voor bedrijven. Zo geeft 76% van de consumenten aan dat ze een bedrijf sympathieker vinden als ze laten zien (dus het communiceren van!) Dat ze bijdragen aan een hoger maatschappelijk doel.

En niet geheel onbelangrijk: het percentage consumenten die letten op duurzaamheid bij hun aankopen, neemt ook toe! In 2018 was dit percentage 46% en die is in 2019 gestegen naar 53%. Ik zou je graag de cijfers van 2020 willen vertellen, maar daar zullen we nog even op moeten wachten. Ik durf hier een wilde gok te doen dat de cijfers alleen maar hoger worden.

2. MVO kan gebruikt worden als Unique Selling Point (USP)

Met de nadruk op kan. Ondertussen kan je wel zeggen dat duurzaamheid en sociaal ondernemerschap ‘normale gang’ van zaken wordt. Consumenten verwachten steeds meer van bedrijven dat ze duurzaam bezig zijn, dus wil je dit als USP gebruiken zorg er dan voor dat je wel meer onderscheidend bent dan het “mainstream” duurzaam ondernemen. 

“Goed voorbeeld van het omzetten tot USP is Tony’s Chocolonely’s met het op de kaart zetten van moderne slavernij”

Zoek dan ook jouw USP als het gaat om duurzaamheid, dit kan groot of klein zijn. Naast koplopers zoals Tony’s Chocolonely’s profiteren bedrijven met een, relatief, lage naamsbekendheid ook van de communicatie over MVO-initatieven.

Veel bedrijven die al doen aan duurzaamheid, communiceren daar nog niet over. Veel ondernemers denken dat ze pas mogen communiceren hierover als het bedrijf 100% duurzaam is. Dit is zeker niet het geval! Neem je consumenten mee in je pad naar het optimaliseren van duurzaamheid binnen je bedrijf. Consumenten vinden het belangrijk dat je transparant bent en realiseren zich ook echt wel dat een bedrijf niet in één keer compleet duurzaam is. Zij waarderen de weg er naar toe al erg. Vertel waar je bent begonnen, op welke manier je het aanpakt en de struggles die je onderweg tegenkomt.

03.

5 tips voor jouw MVO-communicatie

1. Zorg dat je de goede tone of voice hebt.

Volgens Bart Brüggenwirth is er één gouden stelregel. Wees bescheiden en duidelijk. Niemand zit er op te wachten dat een bedrijf betweterig of arrogant overkomt. Je wil mensen informeren over hoe jij jouw weg beklimt naar een duurzame onderneming. Niet de les lezen. Zorg dat jij je boodschap op een goede, verantwoorde manier overbrengt. Dit kan al in simpele maten, zoals een post op social media. Vertel hier kort wat je doet, waarbij je kan linken naar een webpagina van je website waar je meer uitlegt.

2. Daar is 'ie weer, greenwashing!

Maak je verhaal niet mooier dan dat het is. Het is heel belangrijk dat je je verhaal vertelt op een eerlijke manier, met beloftes die je als bedrijf ook daadwerkelijk kan nakomen. Zodra de consument erachter komt dat je bluft of het verhaal mooier maakt, krijg je negatieve exposure en dit komt zeker niet ten goede van je bedrijfsresultaten.

Zoals eerder benoemd, wees transparant. Niemand is vanaf de start perfect, de consument waardeert het meer dat je het probeert dan dat je liegt over wat je doet. Elke kleine stap naar een betere wereld is er één.

3. Zorg dat je het kan bewijzen.

Dit is een logische stap na de vorige tip. Zorg dat je de beloftes en/of claims die je maakt ook kan onderbouwen met bijvoorbeeld feiten en cijfers. Zo wordt je verhaal ook geloofwaardig voor de consument en hoeven ze geen moment te twijfelen of je verhaal wel klopt.

Wat ook kan helpen voor geloofwaardigheid, is om de support van onafhankelijke partijen te activeren. Zo kan je je bijvoorbeeld aansluiten bij netwerkorganisatie MVO Nederland, of een keurmerk zoals Fairtrade.

4. Zoek naar inspiratie bij koplopers.

MVO communicatie is lastig, en soms daardoor ook moeilijk om te vinden waar je moet beginnen. Helaas liggen er ook geen kant-en-klare oplossingen klaar voor goed werkende communicatie, maar duurzame koplopers delen ook steeds meer hun expertise en ervaringen.

Leer hier vooral over! En zoek elementen die je kan gebruiken voor je eigen MVO communicatie. Beter goed gejat, dan slecht bedacht zeggen ze. Nee hoor, zorg dat je wel je eigen draai er aan geeft. Het is immers jouw bedrijf met jouw verhaal.

Een goede inspiratiebron is bijvoorbeeld de Certified B Corporations. Hier zitten meer dan 3000 bedrijven bij! Deze ondernemingen houden bij alles wat ze doen rekening met potentiële impact op people en planet. Via het online platform B the Change, delen deze ondernemingen hun visie, expertise en ervaringen. Neem hier een kijkje!

5. Gebruik storytelling!

Storytelling is dé ideale manier om een authentieke, overtuigend verhaal te vertellen. Verhalen die persoonlijk, positief en spannend zijn, zijn succesvoller. Zorg dat de consument een gevoel krijgt bij jouw bedrijf en meegaat in het verhaal van jouw MVO. Laat in dit verhaal zien wat voor positieve uitkomsten jouw inzet heeft voor de maatschappij, niet alleen voor jouw bedrijf.

Pas wel op, eerder hebben wij de tip gegeven dat je moet kunnen bewijzen wat je doet. Betrek dit niet te veel bij je storytelling! Consumenten willen een stuk lezen die makkelijk leesbaar is. Wél kan je natuurlijk verwijzen naar een webpagina op je website waar het bewijsstuk is.

Hou je verhaal luchtig, laat je passie erin terug zien en vertel waarom jij het zo belangrijk vind om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Creëer herkenbaarheid voor je consument.

Tot slot, verlies nooit jezelf. MVO communicatie is zeker belangrijk, maar doe dit op een manier waar jij achter staat. Het is jouw passie waar je aan werkt, en je moet de vrijheid houden om dit op de manier te doen zoals jij dit wilt.

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

De digitale wereld is in constante beweging, en als je een bedrijf runt, kan het moeilijk zijn om alle trends bij te houden. Een van die trends is social media marketing, een vorm van online marketing die sociale netwerken als platforms gebruikt. Maar is het echt...

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

In het huidige competitieve bedrijfslandschap is het essentieel om strategieën te ontwikkelen die je bedrijf een voorsprong geven. Of je nu een startup bent of een gevestigde onderneming; groei is een cruciale indicator van succes. In dit artikel delen we vier...