Gebeurt er iets in of rondom je bedrijf en denk je dat dit aandacht nodig heeft van de pers? Of is er iets waarmee jij denkt dat je publiciteit verdient? Dan kan je een persbericht sturen en proberen om via de pers publiciteit te krijgen. Maar voordat het zo ver is moet je hem natuurlijk eerst schrijven, maar hoe schrijf je nou een persbericht? Je vindt het hier!
01.
Wat is een persbericht?
Een persbericht is een bericht dat je vanuit je onderneming stuurt naar de pers. Het is een brief met een aankondiging of nieuwsartikel waarvan je wilt dat het met een groot publiek gedeeld wordt. Een persbericht kan echt over van alles gaan, maar het is belangrijk om te weten dat als je een persbericht hebt gestuurd hij niet sowieso ook gepubliceerd wordt. Dit wordt namelijk bepaald door de journalist die jouw bericht leest. Houd dus in gedachten dat er een kans is dat er niks gedaan wordt met je bericht, maar het is natuurlijk leuk meegepakt als er wel wat mee gedaan wordt en je wat extra publiciteit krijgt.
02.
Waarom een persbericht schrijven?
Er zijn verschillende redenen om een persbericht te schrijven. Als er iets gebeurt binnen je bedrijf kan je dit natuurlijk delen op je eigen kanalen, dus waarom zou je een brief sturen naar de pers.
De eerste reden is dat een persbericht de houding van je doelgroep ten opzichte van je bedrijf kan beïnvloeden. Als je positieve publiciteit genereert zorgt dit voor positief imago. Ook kan een persbericht bijdragen aan het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf. Tot slot kan je een persbericht ook inzetten om een specifiek product, dienst, stunt of iets anders waar je publiciteit voor wilt onder de aandacht te brengen.
03.
Hoe schrijf je een persbericht?
Een persbericht schrijf je niet zomaar. Je moet goed nadenken over wat je wilt schrijven, of dit interessant is voor journalisten en dan is er nog een bepaalde schrijftechniek die je het best toe kan passen.
Bij het schrijven van een persbericht begin je uiteraard met de titel. Houd in gedachten dat de titel beschrijvend moet zijn, maar ook prikkelend. Het is belangrijk dat de journalist kan zien waar het artikel over gaat, maar ook geprikkeld wordt om verder te lezen.
Dan komt de introductie, ook wel de lead. Het is belangrijk dat je hier zoveel mogelijk van de 5W’s en H probeert te beantwoorden. Houd dit kort en bondig. Nadat iemand dit heeft gelezen moet eigenlijk al duidelijk zijn wat het nieuws precies is.
Na de intro volgt de hoofdtekst. Hier vermeld je eerst weer het belangrijkste nieuws en dan kan je een toelichting en achtergrondinformatie geven. Zorg dat je de informatie in de juiste context plaatst en dat de opbouw logisch is.
Aan het eind van het artikel komt vaak nog een conclusie of andere afsluiting. Deze wordt gevolgd door een ‘— einde persbericht —’ in het midden van de pagina. Dan kan je eventueel nog wat extra informatie geven over je bedrijf zelf en tot slot een ‘Noot voor de redactie’. Dit laatste bevat informatie dat niet gepubliceerd moet worden, maar bedoeld is voor de redacteur. Je kan hier je contactgegevens kwijt of een persoonlijke uitnodiging voor de journalist toevoegen voor een evenement. Ook kan je aangeven dat ze je kunnen benaderen voor foto’s, maar als je sowieso al foto’s meestuurt kan je deze ook gelijk met een WeTransfer-link meesturen.
04.
Hoe ziet een persbericht eruit?
Je schrijft niet zomaar een persbericht; je moet een bepaalde structuur aanhouden. Voldoet hij hier niet aan? Dan is de kans groot dat de journalist die hem opent hem niet eens leest en gelijk weer weg doet. Hieronder zie je hoe een persbericht eruit ziet.
Vergeet boven je persbericht niet de contactgegevens van jouw bedrijf te vermelden! Zet ook rechtsboven je logo en sluit af met je persoonlijke gegevens. Dan kan de journalist je persoonlijk bellen of mailen als er vragen zijn.
In dit voorbeeld zie je wat de opbouw is van een persbericht. De belangrijke onderdelen waar je rekening mee moet houden bij het maken van je persbericht zijn jouw adres, de aankondiging dat het een persbericht is en de datum. Je kan hier ook aangeven wat de datum is dat het persbericht gepubliceerd zou mogen worden. Dit kan je doen als je persbericht bijvoorbeeld een aankondiging bevat dat echt pas na een bepaalde datum bekend mag worden.
Tot slot is het ook belangrijk dat je duidelijk aangeeft waar het persbericht eindigt. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je hele persbericht gepubliceerd wordt, inclusief de informatie over jouw bedrijf, de uitnodiging voor je event en de noot voor de redactie.
05.
Tips voor het schrijven
Kijk vanuit de journalist
Het lijkt misschien een open deur, maar zet jezelf in de schoenen van een journalist. Zou jij jouw persbericht dan interessant genoeg vinden om meer aandacht aan te besteden en te publiceren?
Het is geen advertentie
Een persbericht is nieuws waarvan je wilt dat het verspreid wordt, geen reclame. Het is belangrijk dat het persbericht informerend is en niet te veel ingaat op jouw bedrijf of product en het promoten hiervan.
Vermijd hulpwerkwoorden
Teksten lezen het fijnst als ze actief geschreven worden. Probeer woorden als ‘worden’, ‘zullen’ en ‘kunnen’ zoveel mogelijk te vermijden. Schrijf daarnaast ook in de derde vorm. ‘Ik’ en ‘wij’ moet je bewaren voor citaten.
Check je spelling
Het is sowieso een beetje gênant als je spellingsfouten over het hoofd gezien hebt, maar je wilt natuurlijk al helemaal niet dat deze gepubliceerd worden. Laat je bericht dus checken door meerdere collega’s.
Mail je persbericht
Het schrijven van brieven is natuurlijk niet echt meer van deze tijd, maar als je je persbericht stuurt is het slim om deze gewoon in de tekst te zetten in plaats van in een document, dan is de drempel lager om het te openen.
Onderhoud persoonlijk contact
Als je in contact bent gekomen met een journalist kan het voor beiden een voordeel zijn om contact te onderhouden. Zo kan de journalist wel een keer iets van jou willen en is de kans groter dat je berichten worden gepubliceerd.
06.
Wat gebeurt er na het schrijven?
Nadat je het persbericht hebt geschreven, is het tijd om hem op te sturen. Het helpt als je de gegevens hebt van een specifieke journalist, want algemene berichten worden vaak niet bekeken. Je kan voor deze contactgegevens ook vast de krant bellen waar je het artikel naar wilt sturen. Als je de gegevens hebt kan je de journalist vast een keer bellen om jezelf voor te stellen en kort te pitchen. Aan het eind kan je zeggen dat ze een persbericht kunnen verwachten, dan komt hij in ieder geval niet uit het niets.
Als de journalist het bericht heeft ontvangen, bepaald hij of zij ook of jouw persbericht gepubliceerd gaat worden. Het is dus belangrijk dat het de journalist voldoende aanspreekt. Is het niet interessant genoeg? Dan wordt er helaas niks mee gedaan. Is het wel interessant? Dan kan het zijn dat de journalist naar je evenement komt of dat jouw persbericht ook echt gepubliceerd wordt.
Een persbericht schrijven is misschien al niet heel makkelijk, maar het proces dat na het schrijven komt maakt het ook nog eens heel spannend. Ondanks dat dit geen manier is waarop je zekerheid van succes hebt, zijn er heel veel andere marketingmethodes die je kan toepassen die meer zekerheid bieden. Bekijk hiervoor onze Marketing-blogs!