Je hebt de term vast wel eens voorbij horen komen. De laatste jaren is maatschappelijk verantwoord ondernemen wereldwijd steeds populairder geworden. We stimuleren elkaar om de economie te veranderen naar iets dat is eerlijk, betrokken en verantwoord is. Maar wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen? Hoe kan ook jij hier rekening mee houden en wat zijn de gevolgen van deze beweging?
01.
Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is het ondernemen met aandacht voor onder andere economische prestaties terwijl er wordt gelet op sociale (de mens) en ecologische aspecten (het milieu). Je bent bewust bezig met het toevoegen van waarde aan jouw product/dienst terwijl je de behoeften van alle betrokken uit jouw bedrijf onder de aandacht neemt. Het gaat bij MVO niet centraal om de winst van het bedrijf. Het wordt breder getrokken dan dat: de mens, milieu en maatschappij zijn van belang.
Zit jij te denken om MVO ook in te zetten bij jouw bedrijf?
Dit is hoe je het aanpakt!
02.
De trends
Maar hoe doet MVO het zo goed?
Dit zijn een aantal groeiende trends waar je op zou kunnen letten:
- MVO is al een trend zelf: het is niet meer te vermijden uit het bedrijfsleven. Mensen vinden het belangrijk dat bedrijven maatschappelijk relevant en transparant zijn.
- De culturele waarden en ethische normen zijn belangrijk voor de consument. Leg dus ook concreet uit waarom het bedrijf bestaat en hoe de bedrijfsactiviteiten in elkaar zitten.
- De wereld verbeteren is de motto. Verminderen is niet goed meer, het slechte moet ook écht weg. Laat de oplossingen maar komen.
- Circulaire economie. Het inruilen en hergebruiken van producten is steeds meer een trend geworden in de afgelopen jaren. Er is namelijk minder waardevernietiging en de levensduur van grondstoffen/materiaal wordt verlengd in plaats van het gebruiken en weggooien hiervan. Hier is meer vraag naar. Bekijk de blog over circulaire economie.
- Think global, act local. Het bewust maken van mensen om een gezonder milieu te realiseren, begint in jouw eigen omgeving. Hiermee overtuig je meer mensen uit jouw buurt om bij te dragen aan dit fenomeen.
''The four laws of ecology''
1. Everything is connected to everything else
2. Everything must go somewhere
3. Nature knows best
4. There is no such thing as a free lunch
- Barry Commoner, American biologist
03.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen: voordelen
Beter milieu
Uiteindelijk doe je dit allemaal voor een beter en schoner wereld. Door maatschappelijk verantwoord ondernemen draag je bij aan het milieu en minder armoede. Alleen door samen ergens te beginnen, werken wij naar een schoner wereld.
Innovatie
Er ontstaan nieuwe ideeën en manieren om te gaan ondernemen, misschien ontstaan er zelfs nieuwe doelen. Het imago van het bedrijf in de perceptie van de consument wordt verbeterd. Er liggen nieuwe marktkansen en je richt je zelfs op een groter doelgroep.
Betrokken personeel
Je motiveert je personeel om betrokken te raken met het bedrijf evenals de werkprestatie. De positie van jouw bedrijf wordt sterker doordat het personeel meer samen gaat werken. En een groot voordeel is dat het ziekteverzuim hoogstwaarschijnlijk zal dalen!
04.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen: nadelen
Investeren
Er zit veel tijd en werk in het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Je moet je volledig inzetten om er een succes van te maken. Ook kan er veel geld in zitten. Op den duur verdien je het wel terug en heb je een positieve indruk gecreëerd, maar ga bij jezelf na of je het er voor over hebt.
Wantrouw
Je moet je klanten ook daadwerkelijk kunnen overtuigen van jouw goede bedoelingen. Zo kan er nog wel eens wantrouw opspelen terwijl je als bedrijf wil investeren in een betere wereld. Laat dus zien dat dit niet wordt gebruikt puur voor de imago van het bedrijf of met een winstoogmerk. Bekijk de blog over MVO-communicatie!
Transparantie
Je moet ook daadwerkelijk werken aan een milieuvriendelijke en duurzaam bedrijf. Zodra dit nieuws eenmaal naar buiten is gekomen en je doet iets dat minder milieuvriendelijk is, kun je jezelf in de nesten werken. Met de huidige ontwikkelingen in de media, komt alles hoe dan ook naar buiten.
Next week in HUSTL Startup Ideas:
Ben je benieuwd naar wanneer je nou echt bezig bent met duurzaam ondernemen en ben je geïnteresseerd om ook bij te dragen aan deze populaire trend? Bekijk dan onze Knowledge Base!
Stay tuned!