Als ondernemer wil je natuurlijk steeds meer klanten krijgen, maar hoe doe je dit? Behalve een goede website is cold calling ook altijd een goede manier waarop je contact kan maken met potentiële klanten. Maar hier heb je wel een belscript voor nodig! Alles wat je hierover moet weten vind je hier.
01.
Wat is een belscript?
Een belscript is een leidraad die je gebruikt als je begint met cold calling. Het navigeert je en er staan vragen in die je kan stellen om het telefonische gesprek soepel te laten verlopen. Je gebruikt een belscript om een doel te bereiken, zoals het maken van een sale of het inplannen van een afspraak. Het belscript bereid je voor met vragen die je kan stellen, antwoorden op vragen die de ander kan stellen en manieren om met bezwaren om te gaan.

Belangrijk! In juli 2021 is de telemarketing wet aangepast en sindsdien is het illegaal om klanten te mailen zonder dat ze je hun gegevens hebben gegeven. Dit geldt voor bijvoorbeeld lijsten met gegevens die je online hebt gekocht. Het mag wel als je een goede reden hebt om te mailen, als de klant zijn of haar gegevens heeft achtergelaten op jouw website of als je een onderneming met rechtspersoon benadert.
02.
Waarvoor gebruik je een belscript?

Je gebruikt een belscript om een doel te bereiken. Vaak is dit bij cold calling om een deal te maken of om een afspraak in te plannen voor een verkoopgesprek. Tijdens het telefoongesprek houd je het belscript ernaast als leidraad. Je kan het gebruiken om aan de hand hiervan het gesprek te leiden, maar je kan ook alles uit je mouw schudden en af en toe checken of je alle vragen die je wilde stellen ook hebt gevraagd.
Je kan een belscript helemaal uitschrijven, dus letterlijk elke begroeting woord voor woord erin zetten, maar er wordt meestal voor gekozen om de structuur van het gesprek te bepalen en kernwoorden erin te zetten. Op die manier komt het gesprek namelijk spontaner over en minder ingestudeerd.
03.
Belscript maken
Een belscript bestaat uit een aantal stappen die je afgaat tijdens het bellen. Hieronder staan ze onder elkaar. Hoe je ze invult hangt helemaal af van jouw bedrijf, wat je wilt bereiken met cold calling en wat je doelgroep is. Houdt wel in gedachten dat het altijd belangrijk is om het belscript door te lezen voordat je iemand belt en je goed voorbereid.
Begroeting en voorstellen
Met cold calling bel je mensen die je niet kent. Het is dus belangrijk dat je de ander vriendelijk begroet en je even voorstelt. Probeer dit wat langzamer te zeggen dan normaal, want dan is de kans groter dat de klant je bedrijf en naam onthoudt.
Reden van bellen
Licht even de aanleiding van je telefoontje toe. Had je van te voren al schriftelijk laten weten dat je zou bellen of heb je via een contactformulier gezien dat de klant tegen een probleem aanloopt dat jij kan oplossen?
Stel een vraag
Het is belangrijk om te beginnen met het stellen van een vraag. De klant weet dan dat je echt geïnteresseerd bent in hun verhaal. Je kan een vraag stellen die betrekking heeft op het product of dienst dat je zelf aanbiedt. Probeer in te haken op het antwoord.
Stuur aan op het gesprek
Jij bent de gespreksleider en je wilt natuurlijk iets verkopen of een afspraak maken. Zorg dat je je ogen op dit doel houdt, zonder opdringerig over te komen. Als je bepaalde informatie nodig hebt is het handig om deze hier op te schrijven en bij je te houden.
Bevestigen afspraak
Heb je een product of dienst verkocht of een afspraak gemaakt? Herhaal dit dan nog een keer. Dan weet je zeker dat de ander ook akkoord gaat en vraag of het eventueel ook mogelijk is om nog een bevestigingsemail te sturen.
Neem positief afscheid
Blijf tot het laatste moment vriendelijk, ook als de ander heeft aangegeven geen interesse te hebben. Dit is natuurlijk jammer, maar je wilt wel je goede imago behouden. Bedank hem/haar voor de tijd en wens ze nog een fijne dag toe.
04.
Belscript maken tips
Wees kieskeurig
Cold calling kan best vermoeiend zijn. Het is dus belangrijk dat je je tijd niet verspilt aan bedrijven die het niet willen of kunnen kopen. Bel dus alleen bedrijven die voldoen aan jouw ideale klantprofiel. Een klantprofiel maakt het makkelijker om potentiële klanten te benaderen die echt willen horen wat jij te zeggen hebt.
Doe onderzoek
Het is belangrijk om onderzoek te doen naar het bedrijf dat je gaat bellen. Dit hoeft natuurlijk geen uitgebreid onderzoek te zijn waar je meerdere dagen over doet, maar lees je wel een beetje in in wat het bedrijf doet en waar de behoeftes en pijnpunten van dit bedrijf liggen. Tijdens het cold calling kan je hier dan mooi op inspelen.
Bereid je voor
Het is sowieso altijd slim om je even voor te bereiden, maar bedenk ook vast vragen. De beste salesmensen stellen namelijk altijd goede vragen. Kijk naar de pijnpunten die je hebt ontdekt tijdens je onderzoek en stel op basis hiervan een aantal sterke vragen op. Probeer ook gesloten vragen te vermijden en open vragen te stellen.

Een belscript biedt houvast als je gaat beginnen met cold calling, maar ook als je hier al een tijd mee bezig bent is het handig om er een script naast te houden. Door je van te voren te verdiepen in je potentiële klant en goede vragen voor te bereiden zorg je dat je ze allemaal binnenhaalt!