Een bedrijfsnaam vastleggen of een handelsnaam vastleggen voor je eigen bedrijf? Dit is een van de vele stappen die je moet doorlopen bij het beginnen van een eigen bedrijf. Waarschijnlijk heb je hier heel wat vragen over. Wat is een bedrijfsnaam? Wat is een handelsnaam? Wat is het verschil tussen deze twee? Welke regels zijn er voor het aanvragen van een handelsnaam? Hoe verander je een bedrijfsnaam of een handelsnaam? Kan ik meerdere handelsnamen gebruiken? Wij helpen je met het beantwoorden van al deze vragen. Daarnaast leggen we je uit hoe je zelf een bedrijfsnaam kan vastleggen of een handelsnaam kan vastleggen.
01.
Waar moet je op letten bij een bedrijfsnaam vastleggen?
Elk bedrijf moet een bedrijfsnaam hebben, maar voordat je je bedrijfsnaam kan vastleggen moet hij voldoen aan de regels van de Handelsnaamwet. Je uiteindelijke bedrijfsnaam geef je door als je je bij de KVK laat inschrijven in het Handelsregister.
Je gebruikt je bedrijfsnaam bij het ondernemen. Als je actief je bedrijfsnaam gebruikt, ontstaat er handelsnaamrecht. Je krijgt dan bescherming van de Handelsnaamwet.
Als je zelf een bedrijfsnaam gebruikt die niet voldoet aan de Handelsnaamwet kan je een geldboete krijgen.
Er zijn een aantal regels waar je je aan moet houden bij een bedrijfsnaam vastleggen. Zo mag je geen handelsnaam, merk of persoonsnaam van iemand anders gebruiken en geen handelsnaam kiezen die niet klopt of een naam die een verkeerde indruk geeft kiezen.
Vind je dat de bedrijfsnaam van iemand anders heel erg op die van jou lijkt? Als dit zorgt voor verwarring of misleiding kan je de kantonrechter vragen dit bedrijf te veroordelen. Op deze manier kan je eisen dat het andere bedrijf zijn naam veranderd. Je kan dit verzoek doen door een verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank in de regio van jouw bedrijf.
Zodra je bedrijfsnaam is vastgelegd in het handelsregister is deze openbaar in te zien, voor jou en je klanten maar ook voor andere bedrijven en partijen. Sommige bedrijven controleren je inschrijving voordat je gebruik kunt maken van hun (zakelijke) diensten. Zo móet je bijvoorbeeld ingeschreven staan in het handelsregister om een zakelijke rekening te openen of een lease contract af te sluiten.
02.
Origineel en authentiek
Je bedrijfsnaam vastleggen is een belangrijke taak bij de start van jouw bedrijf. Het is deel van de informatie die de Kamer van Koophandel nodig heeft om je in te schrijven in het Handelsregister. Door je aan de regels te houden die zijn opgesteld voor het bedenken van een handelsnaam zorg je dat jouw naam origineel en authentiek is.
Bekijk onze story voor alles waar je rekening mee moet houden bij het bedenken van een naam!
03.
Wat is een goede bedrijfsnaam?
Voordat je je bedrijfsnaam kan vastleggen moet je een goede naam bedenken. Dit kan lastig zijn, omdat het belangrijk is dat je naam herkenbaar is en dat hij duidelijk maakt wat je aanbiedt, maar je wilt natuurlijk ook dat het blijft hangen.
Goede bedrijfsnamen kunnen overal vandaan komen. Je kan je eigen naam gebruiken, zoals Disney, maar je ook net zoals Microsoft twee woorden samen smashen of een buitenlands woord gebruiken. Ondanks dat veel bedrijfsnamen omschrijvend zijn, hoeft het niet altijd logisch te zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Apple.
04.
De KVK en bedrijfsnamen
Als een bedrijfsnaam te veel op die van jou lijkt, kan je naar de kantonrechter stappen met een verzoek het andere bedrijf te veroordelen. Houd er rekening mee dat jij niet de enige bent die naar de rechter toe kan stappen. De KVK kan dit namelijk ook doen.
Wil je je handelsnaam veranderen of nog een bedrijfsnaam vastleggen? Dit geef je door aan de KVK met het wijzigingsformulier. De KVK geeft deze wijziging ook door aan de Belastingdienst.
05.
Een passende bedrijfsnaam vastleggen
Een bedrijfsnaam bedenken en vastleggen is een belangrijke stap in het starten van een bedrijf. Er komt veel creativiteit bij kijken, maar niemand kan jou vertellen of je er een paar minuten of een paar weken over doet voordat je de perfecte bedrijfsnaam hebt.
Wettelijk gezien is het belangrijkste dat je voldoet aan de regels, maar in the long run moet de naam van het bedrijf voor jou goed voelen.