On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?

door | 14-10-2021 | Growing

De termen SEO en zoekwoorden hoor je steeds vaker. Als je online vindbaar wilt zijn kan je er tegenwoordig ook niet meer omheen. In dit artikel vertellen we je wat deze termen inhouden en hoe je zelf on page zoekwoorden kan toepassen.

01.

Wat is on page SEO?

Kort samengevat is Search Engine Optimization (SEO) een vorm van zoekmachine optimalisatie die er op gericht is om je website hoger te laten scoren in de zoekresultaten van Google. Met on page SEO optimaliseer je specifieke pagina’s om de vindbaarheid ervan te vergroten. Dit doe je met behulp van zoekwoorden. Zoekwoorden zijn de woorden waarop een specifieke pagina gevonden moet worden. Wanneer je deze zoekwoorden op de juiste manier in je pagina’s verwerkt zal je eerder gevonden worden in Google als iemand hierop zoekt. Als je gaat beginnen met on page SEO moet je dus eerst bepalen op welk zoekwoord de pagina gevonden moet worden.

 On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?
02.

Waar pas je zoekwoorden toe?

Wanneer je het zoekwoord hebt bepaald waarop je pagina gevonden moet worden, ga je je pagina voor dit zoekwoord optimaliseren. Google hecht de meeste waarde aan woorden die bovenaan staan. Daarom is het bij on page SEO altijd aan te raden om je pagina’s van boven naar beneden te optimaliseren.

03.

Meta title

 On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?

Bij on page SEO optimalisatie kan je het beste beginnen met je meta title. Dit is de belangrijkste plek voor je zoekwoord. De meta title is de titel van je pagina. Deze moet samen met de meta description duidelijk maken waar de pagina over gaat. Het zoekwoord dat je gebruikt moet altijd in de meta title staan; het liefste direct vooraan. In de Google zoekresultaten wordt de meta title van je pagina altijd blauw getoond.

04.

Meta description

De meta description is een korte omschrijving van je webpagina. Hiermee moet het duidelijk worden waar de pagina over gaat. Het belangrijkste doel van je meta description is om de clickthrough van de pagina te verhogen. Je wilt de zoeker hiermee overhalen om op jouw pagina te klikken. De meta description is geen direct ranking factor voor Google. Echter heeft het wel nut om het zoekwoord hierin voor te laten komen. Deze wordt namelijk dik gedrukt waardoor je description sneller opvalt.

 On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?
05.

De URL

Voor de URL is het belangrijk dat je deze netjes en relevant mogelijk houdt. Daarnaast moet ook hier het zoekwoord altijd voorkomen. Samen met de meta title heeft de URL de meeste invloed op je ranking binnen on page SEO. 

Om een nette structuur te behouden met je URL’s kan je het beste je standaard domein gebruiken met daarna direct het zoekwoord. Zie als voorbeeld onze blog over een eigen bedrijf starten. Hierbij is het zoekwoord “een eigen bedrijf” starten. De URL is hustl.nl/starting/eigen-bedrijf-starten/. We gebruiken hier na de domeinnaam alleen /starting/ om de categorie aan te geven gevolgd door het exacte zoekwoord. De URL is nu niet alleen netjes en kort, maar vertelt direct waar de pagina over gaat. 

Om het nog netter te laten lijken kan je er ook voor kiezen om het zoekwoord direct achter de domeinnaam te zetten. Dit zou er dan zo uitzien: hustl.nl/eigen-bedrijf-starten/. Dit zou in principe nog netter zijn. Echter, kan dit lastig worden als je binnen verschillende categorieën over hetzelfde onderwerp schrijft. Je kunt natuurlijk niet twee keer dezelfde URL gebruiken.

06.

Afbeeldingen

 On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?

Op de meeste van je pagina’s zal je gebruikmaken van afbeeldingen. Wanneer je een afbeelding upload naar een pagina is het belangrijk dat het zoekwoord in de naam van de afbeelding staat. Ook kan je soms een alt tag meegeven aan een afbeelding. De alt-tag is in principe de beschrijving van de afbeelding. Belangrijk is dat deze kort en simpel is en tevens het zoekwoord bevat.

07.

Breadcrumbs

Breadcrumbs, in het Nederlands ook wel broodkruimelspoor, toont het pad van de homepagina naar je pagina aan. Via dit spoor kan de bezoeker snel terug naar de homepagina of bovenliggende categorie. Ook hierin komt altijd het zoekwoord voor.

08.

De H1 titel

Je blog of webtekst begint normaliter altijd met een titel. Dit is je zogenoemde ‘heading 1’ of ‘H1’ tag. Verwar deze niet met je meta title, ondanks dat deze vaak identiek zijn qua tekst, zijn het twee verschillende onderdelen van je pagina. De meta title is de titel van de gehele pagina die ook in Google wordt getoond. De H1 tag is enkel de titel van de tekst op je pagina. Net als in de meta title moet hier ook weer het zoekwoord voorkomen en het liefst direct aan het begin. Op elke pagina mag de H1 tag slechts één keer voorkomen.

 On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?
09.

De eerste alinea

Na de h1 begin je met de eerste inleidende alinea van je blog of webtekst. Hier moet je zoekwoord altijd in voorkomen. Het liefst direct aan het begin van de eerste zin. Daarnaast moet dit stuk net als je meta description pakken zijn en interesse opwekken. Je wilt natuurlijk dat je hele blog gelezen gaat worden. 

10.

De tussenkopjes H2

On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?

Naast je titel zou je normaliter ook altijd gebruik moeten maken van tussenkopjes. Dit zijn je zogenoemde h2 tags. Wanneer je subparagrafen gebruikt kan je ook kiezen om naast h2’s ook h3 of h4 tags te gebruiken. Hierbij is het zo dat hoe lager het getal is hoe meer waarde het heeft. Google hecht dus meer waarde aan een h2 dan aan een h3. Deze worden dan vaak ook minder gebruikt. 

Naast dat deze tussenkoppen goed zijn voor je SEO zijn deze ook van belang voor de leesbaarheid van je artikel. Doordat je met tussenkoppen werkt wordt het duidelijk waar elke deel van de tekst overgaat. Hierdoor zal de lezer minder snel afhaken als hij niet direct antwoord krijgt op zijn vraag. Met een inhoudsopgave op de pagina maak je het zelfs nog makkelijker om te navigeren.

Wanneer je gebruikt maakt van H2 tussenkoppen is het het beste als het zoekwoord hierin voorkomt. Echter, kan dit in praktijk niet altijd. Je wilt natuurlijk ook dat je tussenkopjes logisch en leesbaar zijn. In dit artikel komt het zoekwoord bijvoorbeeld niet voor in de tussenkoppen. Maar stel je schrijft een artikel over ‘eigen bedrijf starten’ (dit is ook je zoekwoord) dan zou je de volgende H2 kopjes kunnen gebruiken als uitbreiding op je zoekwoord:

  • Eigen bedrijf starten als student?
  • Eigen bedrijf starten naast loondienst
  • Wat kost een eigen bedrijf starten?
  • Hoe oud moet je zijn om een eigen bedrijf te starten?

Hierboven zie je dat overal het zoekwoord exact terugkomt in de H2. Dit zou optimaal zijn voor de pagina. Maar maak je niet druk wanneer dit niet lukt, de leesbaarheid van je artikel of tekst is belangrijker. 

11.

In de tekst

Als laatste is het belangrijk dat het zoekwoord meerdere keren in de tekst voorkomt. Het liefst meerdere keren per alinea. Echter moet het zoekwoordgebruik nooit ten koste gaan van de leesbaarheid van je artikel. Naast dat Google heel erg let op waar en hoe vaak je zoekwoord voorkomt is leesbaarheid en gebruiksgemak ook erg belangrijk bij de beoordeling van je pagina. Het makkelijkste om de zoekwoorden voldoende te laten terugkomen is door te proberen deze 1 keer aan het begin en 1 keer aan het einde van de alinea te zetten. 

On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?

Wanneer je een langer zoekwoord hebt dat uit meerdere woorden bestaat kan je er ook 1 of 2 korte woorden tussen zetten. Bij een artikel over ‘eigen bedrijf starten’ zou je het in de tekst ook zou kunnen doen: “Dit zijn de belangrijkste stappen als je een eigen bedrijf gaat starten”. In deze regel staat het zoekwoord in de zin met het woord ‘gaat’ ertussen. Hij staat er niet letterlijk maar Google kan het zoekwoord op deze manier wel herkennen. Het is wel belangrijk dat het zoekwoord ook een aantal keer letterlijk en volledig op de pagina staat.

12.

Interne links

On page SEO: Hoe en waar pas je zoekwoorden toe?

Een ander belangrijk aspect binnen on page SEO is het gebruiken van interne links. Interne links zijn links naar andere pagina’s van je website. Door interne links te gebruik maak je het makkelijker om te navigeren binnen je website. Hierdoor kan de lezer zich makkelijker verplaatsen, maar zo weet Google ook welke pagina’s relevant en belangrijk zijn. Belangrijk bij intern linken is dat je altijd linkt op het zoekwoord van de pagina waar de link naartoe gaat. Hierdoor krijgt die pagina extra waarde en rankt hij beter op het betreffende zoekwoord.

Wanneer je bijvoorbeeld vanuit een pagina over SEO of online marketing wilt linken naar een pagina over landingspagina kan je dat op deze manier doen: “Om je online vindbaarheid te verhogen kan je gebruik maken van landingspagina’s. Deze pagina’s worden speciaal gemaakt om meer bezoekers naar je website te krijgen”. Zoals je ziet is de link achter het woord landingspagina’s gezet. Hiermee toon je aan dat de pagina waar naartoe wordt gelinkt over landingspagina gaat.

13.

Call to action (CTA)

Als laatste is het ook altijd aan te raden om een call to action op de pagina te zetten. Dit heeft geen invloed op je vindbaarheid of je ranking in Google. En is ook geen direct onderdeel van on page SEO. Maar dit is wel belangrijk voor eventuele conversie. Een CTA hoeft niet altijd voor een directe conversie te zijn als een product aankoop of een afname van een dienst. Dit kan ook een andere actie zijn, zoals bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief of het downloaden van een brochure. Hiermee kan je dan bijvoorbeeld e-mailadressen binnenhalen die je kan gebruiken voor e-mailmarketing. 

Belangrijk bij een CTA is dat gezien wordt, hij moet dus goed opvallen. Hiervoor kan je in het design een felle kleur gebruiken. Ook moet de tekst uitnodigend zijn, dit kan je doen door bepaalde woorden toe te voegen. Om het laagdrempelig te laten lijken kun je woorden toevoegen als ‘eenvoudig’ of ‘direct’ gebruiken. Ook kan je benadrukken dat er niks voor betaald hoeft te worden met woorden als ‘kosteloos’ of ‘gratis’.

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

→ Maak kennis met HUSTL

Updates en meer!