5 stappen voor het starten van je eigen kledinglijn

door | 28-10-2020 | Marketing, MVO in 2021

Het beginnen van een eigen kledinglijn is voor velen een droom, namelijk het uiten van je eigen stijl. Net zoals elke andere onderneming is dit een keiharde business waar bij veel nagedacht moet worden. Nu het ook steeds belangrijker wordt dat de kledingindustrie duurzaam wordt, is dit nog een extra gedachte om bij stil te staan tijdens het ontwikkelen van jouw kledinglijn. In deze blog nemen we je mee in wat er ten eerste nodig is om je eigen kledinglijn te starten, maar ook hoe je deze duurzaam kan maken.

01. 

Eigen kledinglijn starten in 5 stappen!

Stap 1: Maak een business plan dat bij jou past

Dit is natuurlijk voor elk bedrijf belangrijk. Je hebt een plan nodig voordat je ergens aan begint! Juist omdat de kledingindustrie een verzadigde markt is, is het belangrijk om jezelf te onderscheiden van de rest. Schrijf in je business plan zo duidelijk mogelijk wat nou precies je idee is, en hou het niet bij alleen ‘ik wil leuke kleding verkopen’. Maak een verhaal van jou kledinglijn, wat is het idee achter jouw kledinglijn? Waarom wil je deze starten?

Beschrijf in het plan ook welke doelen je wilt bereiken en heel belangrijk: hoe ga je deze bereiken? Waarschijnlijk zit je hoofd vol met wilde ideeën. Schrijf deze allemaal op en maak er uiteindelijk één concreet verhaal van. Kijk vervolgens kritisch naar je plan. Is jouw plan specifiek en realistisch genoeg? Zorg er voor dat jouw plan ook uitvoerbaar is,. Niet dat je straks zit met een plan die geen werkelijkheid kan worden.

Stap 2: Zorg dat jouw domeinnaam vast ligt

Waarschijnlijk heb je tijdens je businessplan ook je naam bedacht. Wacht niet te lang met deze vast leggen! Het is tegenwoordig best een uitdaging om een domeinnaam te registreren. Onder andere omdat er heel veel domeinnamen worden vastgehouden door mensen die deze willen verkopen. Iedereen zijn business, he. Wat alleen hier een probleem kan vormen is dat jouw gekozen naam al vast gehouden wordt, en je dan voor deze behoorlijk wat geld moet gaan neerleggen. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat jouw naam onderscheidend genoeg is van de concurrentie. Doe goed onderzoek naar welke namen al bestaan en zorg er voor dat deze niet hetzelfde is of er op lijkt. Dit kan voor verwarring en problemen zorgen in de toekomst. Dus, zodra jij jouw onderscheidende naam hebt besloten leg deze meteen vast als domeinnaam. Maak ook direct social media kanalen aan met deze naam! Je wilt niet straks teleurgesteld zijn als je jouw naam niet kan gebruiken op je social media.

Stap 3: Maak je marketingstrategie

Voordat je begint met het realiseren van je kledinglijn, ga je aan de hand van je businessplan je marketing strategie uitschrijven. Beschrijf in dit plan wie jouw ideale klant is en wat de ‘pijnpunten’ zijn van deze klant. Op welke manier zorg jij dat jouw kledinglijn de problemen van jouw doelgroep oplost? Of beter gezegd wat is de ‘unique selling point’ van jouw kleding?

Daarnaast is het belangrijk om te weten hoe je jouw ideale klant kan bereiken. Je wilt natuurlijk niet keihard werken aan de perfecte marketing, zonder dat iemand dit te zien krijgt. Doe onderzoek naar welke kanalen, online en offline, jouw doelgroep het meest actief is. Dit is voor elke kledinglijn anders, ook omdat elke stijl anders is. Kortom, doe onderzoek naar jouw ideale klant. Zorg dat je alles van ze weet, hoe en waar jij ze kunt bereiken.

Ook is het belangrijk om te kijken naar de concurrentie. Hoe positioneert jouw merk zich ten opzichte van de concurrent? Bekijk wat jouw voordeel is tegenover de concurrentie en gebruik dit om je marketingplan aan te scherpen. Zorg er voor dat je onderscheidend bent! Maak ook een planning wanneer je wat en waar gaat communiceren. Met een strakke planning scheelt nadenken op het moment zelf en kan je je volledig focussen op het verkopen van jouw kleding!

Stap 4: En dan: het eerste item!

Als het goed is, heb je in je business plan beschreven hoe jij je collectie voor je ziet. Nu is het natuurlijk belangrijk om te gaan beslissen waar je het wilt laten maken, en hoe. Je kan er voor kiezen, als je dit zelf kan, om het zelf te gaan designen. Hoe leuk is het om te kunnen vertellen dat je je eigen collectie heb ontworpen? Het is niet van zelf sprekend dat je al zelf kan designen. 

Nu is het altijd mogelijk om samen te gaan werken met iemand die dit wél kan. Ga een goed gesprek aan met diegene, leg je visie zo goed mogelijk uit en niet geheel onbelangrijk; zorg er voor dat je iemand vindt waarmee je het leuk vindt om samen te werken! Je zal hoogstwaarschijnlijk een langere tijd gaan samen werken, en dan is het wel zo leuk dat jullie het ook goed kunnen vinden. Op die manier komt er meestal ook nog meer uit je collectie dan dat je van tevoren had verwacht.

Een iets moeilijkere optie, maar wel een hele leuke. Je kan het natuurlijk ook jezelf gaan aanleren om te designen. Waarschijnlijk heb je hier wel wat hulp bij nodig, maar het start bij een programma zoals Adobe Illustrator. Heb je iemand in je omgeving die al wat verstand heeft van designen, is dit al erg fijn. Maar YouTube staat altijd vol met tutorials over hoe je kan designen met Illustrator.

Stap 5: Op zoek naar een producent

Na het ontwerpen van je eerste item is het belangrijk om een producent te gaan vinden. Maar let op! Ga eerst alleen voor een sample. Je wilt niet straks zitten met een stuk of 50 shirts die uiteindelijk niet zijn wat je er van verwacht had. Een betrouwbare en goede producent vinden is niet makkelijk. Beslis van tevoren wat je belangrijk vindt. Via de zoekmachine van Project Cece kan je op zoek gaan naar duurzame kleding.

Voor ons was het bijvoorbeeld belangrijk dat onze producent duurzaam te werk ging. Na veel zoeken op Google, kwamen wij bij onze eerste producent om een sample aan te maken. Dit bleek uiteindelijk niet helemaal een goede match te zijn, maar na verder zoeken zijn wij gekomen bij Neutral! En nu zijn wij helemaal tevreden met de kwaliteit én op welke manier zij te werk gaan. 

Google is dus één van de opties om een producent te vinden. Daarnaast kan je ook naar beurzen gaan voor bijvoorbeeld stoffen. Hier kom je ook een hoop producenten tegen en kan je ook gelijk zien/voelen met wat voor stoffen zij te werk gaan. Vergeet ook niet je eigen netwerk te contacteren! Je weet nooit wie een goede producent kent, wat het ook gelijk een stuk betrouwbaarder maakt.

Nog één dingetje: vergeet niet om plezier te hebben, maar ook om verstandig om te gaan met het proces. We zouden je nog graag willen vertellen wat het kost om een kledinglijn te produceren, maar dit ligt aan de grootte van je productie en kwaliteit. Beslis een budget en hou dit budget ook in gedachten tijdens het proces. Twijfel er niet aan om in je omgeving al wat feedback te vragen voordat je live gaat met je kledinglijn. Op deze manier kan je jouw collectie nog beter maken, maar ook niet geheel onbelangrijk, kan je ook voorzichtig gaan inschatten hoeveel je gaat verkopen en de kosten hiervan.

02.

Waar op te letten om het duurzaam te maken

Bij het duurzaam maken van jouw kledinglijn kan er op veel dingen gelet worden. Er zijn sowieso al drie opties waar je op kunt letten bij bijvoorbeeld het kiezen van je producent. Dat zijn de volgende:

  • Sociaal / Ethische fashion
  • Ecologische / Eco fashion
  • Economische / Fair fashion

Natuurlijk is het ook mogelijk dat er een overlap is tussen deze drie opties. Beslis van te voren wat je belangrijk vindt, en ga vanuit hier zoeken naar de beste opties voor jou. We leggen ze aan je uit!

Ethische fashion
Hierbij gaat het om, verrassend, het ethische gedeelte van de industrie die gericht is op mensen die er in werken. Hier wordt veel stil gestaan bij veilige werkomstandigheden, eerlijke lonen en werktijden, afspraken over gezondheidszorg en de bescherming van kinderen tegen kinderarbeid. In 2020 zijn producenten er steeds eerlijker over, en kan je hier op letten bij het bekijken van de website.

Eco fashion
Zoals de naam waarschijnlijk al een beetje verraadt, draait het hier om de impact die de industrie heeft op het milieu, natuur en aarde. Denk hierbij aan dat er veel gif nodig is om katoen te telen. Dit is niet goed voor de bodem, organismen en mensen die in de velden moeten werken. Hier gaat het ook om recycling, watergebruik en bescherming van dieren en andere ecologische gevolgen.

Fair fashion
Het doel hiervan, is dat er eerlijke afspraken worden gemaakt en voorwaarden te stellen voor alle partijen in de productieketen. Denk hierbij aan de minimumverkoopprijs. Is dit haalbaar voor iedereen in de keten? Dus vanaf de boer tot aan de verpakkingsfabriek? Of is het proces van de kledingproductie voor iedereen winstgevend, zodat er een normaal levensstandaard wordt behaald.

Labels waar je op kunt letten:

Lees hier de uitleg van de labels!

Naast dat je op deze dingen kunt letten tijdens het kiezen van een producent, kan je zelf ook een hoop bijdrage aan het duurzaam maken van jouw kledinglijn. Bedenk bijvoorbeeld hoe je het wilt verzenden naar je klanten. Je kan hier gebruik maken van (recyclebaar) kartonnen doosjes! Wij gebruiken deze. Bij een eigen kledinglijn starten komt een hoop kijken, vooral als je deze ook duurzaam wilt hebben. Gebruik deze blog als richtlijn. Mocht je meer specifieke vragen hebben, twijfel dan niet en vraag het aan ons!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

Dit is waarom jouw bedrijf aan social media marketing moet doen

De digitale wereld is in constante beweging, en als je een bedrijf runt, kan het moeilijk zijn om alle trends bij te houden. Een van die trends is social media marketing, een vorm van online marketing die sociale netwerken als platforms gebruikt. Maar is het echt...

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

4 tips om je bedrijf explosief te laten groeien

In het huidige competitieve bedrijfslandschap is het essentieel om strategieën te ontwikkelen die je bedrijf een voorsprong geven. Of je nu een startup bent of een gevestigde onderneming; groei is een cruciale indicator van succes. In dit artikel delen we vier...