Stappenplan voor het maken van een goede planning

door | 22-03-2023 | Exploring

Tijdens je werk of als je veel te doen of te regelen hebt, dan is het maken van een planning essentieel. Een planning maken kan ervoor zorgen dat je niets vergeet, geen deadlines mist en dat je alles wat je moet doen ook echt afkrijgt. Het maken van een goede planning kan alleen voor velen nog lastig zijn. We hebben een stappenplan gemaakt die je kunt volgen om een goede planning te maken.
01.

Waar moet ik beginnen?

Een planning maken kan overweldigend zijn. Zeker wanneer je veel te doen hebt, kun je soms niet weten waar je moet beginnen. We beginnen met het scheppen van overzicht en het leegmaken van je hoofd. We gaan alles wat je moet doen opschrijven.

Zo zorg je ervoor dat je gedachten leeg zijn en dit zal je een rustgevend gevoel geven. Schrijf alles wat je moet doen op. Dit zal een flinke lijst worden als je het druk hebt. Zorg er hierbij ook voor dat je bij bepaalde taken direct de deadline erachter schrijft. Dit zal je later helpen om sneller overzicht te creëren.

02.

Prioriteiten stellen mkb

Hierna gaan we alle taken bekijken. Hier gaan we onderscheid maken in de verschillende prioriteiten die de taken hebben. Hierbij beginnen we natuurlijk met de taken met een korte deadline. Hierna ga je per taak bekijken hoe belangrijk de taak is en of het snel af moet zijn of dat het ook wel even een dag of 2 dagen kan wachten.

Zo schep je overzicht en zul je al sneller beseffen hoe jij je dagen of je week in moet gaan delen. Zo weet je ook meteen wat er bovenaan je lijst komt te staan en wat even kan wachten.

03.

Wees realistisch

Je kunt wel alle taken met hoge prioriteit op 1 dag plannen, maar je moet ook realistisch blijven of dit wel haalbaar is. Kijk dan ook per taak hoeveel tijd je kwijt gaat zijn. Dit kun je eventueel achter de taak schrijven. Zo kon het bijvoorbeeld eerst lijken alsof de takenlijst met hoge prioriteit mega lang was, maar blijken het voornamelijk snelle taken te zijn die in 10 minuten af te ronden zijn. Dit kan tijdens een planning maken al veel stress schelen en je een beter inzicht in je tijd geven.

04.

Tijd om de planning te maken!

Wanneer je al je taken uitgeschreven hebt, een prioriteit gegeven hebt en een inschatting hebt gemaakt hoe lang je per taak bezig bent, is het tijd voor een planning maken. Hierbij begin je natuurlijk met de taak met de hoogste prioriteit. Denk er hierbij ook aan dat je een taak waar je je volledige concentratie voor nodig hebt beter aan het begin van je dag kunt inplannen.

Vergeet ook zeker je pauzes niet in te plannen. Je kunt wel als een sneltrein door al je taken heen gaan, maar uiteindelijk kan dit er voor zorgen dat je sneller moe bent, honger krijgt en daardoor minder productief bent. Even rust tussendoor inplannen en je zult je gehele planning afkrijgen op een dag!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Slim sparen voor later als ZZP’er

Slim sparen voor later als ZZP’er

De vrijheid van het zelfstandig ondernemerschap komt met vele voordelen, maar ook met de verantwoordelijkheid om voor je pensioen te zorgen.