Het lokaasmodel is een van de speciale verdienmodellen die momenteel langzaam naar de top toe klimt. Het lokaasmodel biedt jou een originele manier om te kunnen opereren op de markt. Wij willen al onze Hustlers natuurlijk stimuleren om de mogelijke kansen uit de markt te halen en daarom leggen wij jou in deze blog uit wat het lokaasmodel is, wat de voor- en nadelen zijn en aan welke voorbeelden je dit verdienmodel kunt herkennen.
01.
Wat is een lokaasmodel?
Het lokaasmodel oftewel, het scheermesjesmodel, is een nogal opmerkelijke manier om mee te kunnen verdienen.
Je verkoopt namelijk een uniek product dat relatief goedkoop is, maar alleen werkt met een duurder bijbehorend product van specifiek hetzelfde merk. Het bijbehorende product past dus alleen in dat ene unieke product, anders heb je er niks aan.
Dit model kan een beetje lijken op het servicemodel, maar bij het lokaasmodel verkoop je een goedkoop product en verdien je eigenlijk pas geld met de extra benodigdheden voor dat product.
Het gaat er bij dit verdienmodel dus om dat je een uniek product moet ontwikkelen. Het liefst moet een product zijn dat nog niet bestaat waarop je dan vervolgens octrooirechten op aan kunt vragen. Hierdoor kan niemand anders profiteren van jouw origineel en onderscheidend product. Uiteraard kun je ook een bestaand product pikken zoals bijvoorbeeld een koffiemachine, maar dan moet je de cupjes zodanig vormgeven dat het alleen voor jouw machine te gebruiken is. Daarnaast moet je tussen alle bestaande concurrenten jezelf kunnen laten onderscheiden met een Unique Selling Point. En je moet jezelf kunnen laten zien wat relatief lastig is in onze huidige samenleving vol concurrenten.
02.
Voordelen van het lokaasmodel
Je lokt mensen naar jouw product en vervolgens zijn ze hooked aan jouw product
Door jouw product op een aantrekkelijke manier op de markt te zetten, interesseer je de consument om jouw relatief goedkope basisproduct aan te schaffen (bait). Vervolgens hook je de consument doordat je winst maakt op het dure bijbehorend product. Het is een koppelverkoop waarin je de consument als het ware gevangen neemt (vendor lock-in).
Binding door afhankelijkheidsrelatie en contactmomenten
Om jouw product te kunnen blijven gebruiken, moet de consument bij jou terug blijven komen. Dat brengt een mooi voordeel met zich mee, omdat ze niet zo gauw naar een andere aanbieder kunnen overstappen. Vaak gebeurt dit namelijk met normale goederen. Nu speel je direct in op klantenbinding en word je voorzien van regelmatige contactmomenten waarin je feedback zou kunnen vragen.
Stabiel verdienmodel
Het lokaasmodel is een stabiel verdienmodel, omdat klanten niet zomaar bij je weg kunnen gaan. Ook als ze niet helemaal tevreden blijken te zijn: de consument gaat meestal voor de makkelijkere weg dus eenmaal een klant aan de haak geslagen is in de meeste gevallen een blijvende consument. Ook zal je omzet redelijk stabiel blijven doordat de benodigde producten regelmatig gekocht moet worden.
03.
Nadelen van het lokaasmodel
Zorg voor een killer basisproduct
Als jouw product/dienst niet voldoet aan de wensen en behoeften van de klant, kun je een probleem hebben. Jouw product moet iets kunnen bijdragen en kan geen complicaties bevatten.
De consument gaat namelijk misschien wel voor de makkelijkere weg, maar in een extreem (ontevreden) situatie neemt de consument de kosten maar voor lief en stappen ze zonder enkele moeite over.
Houd er dus rekening mee dat je product toegevoegde waarde heeft en in geval van nood, moet je er voor de consument zijn. Goede service doet al het halve werk!
Het model ondersteunen om klantenverlies tegen te gaan
Na een tijdje kan de consument het product zat zijn. Ondersteun dus ook het model: kom met vernieuwingen, aanvullingen of extra diensten. Het is misschien al een uniek product, maar het moet ook een uniek product blijven. Hou het dus interessant! Je hebt de consumenten al in je zak, nu is het alleen nog maar een kwestie van het onderhouden van die relaties. Zorg dat de klant zich gehoord voel, contact ze regelmatig en ondersteun ze in nood.
Geen navulling bieden kan klantenloyaliteit dwarsbomen
Navulling is erg belangrijk als je eenmaal je klanten hebt gevonden. Als je wil dat ze loyaal blijven aan jouw product, moet je de benodigde service en middelen kunnen blijven bieden aan deze consumenten. Als dat niet het geval is, wordt het erg makkelijk om ze weer te verliezen.
Heb je al onze andere blogs over verdienmodellen gelezen? Goederenverkoop, abonnementsmodel en de servicemodel zijn ook kansrijke manieren om te kunnen Hustlen!
04.
Lokaasmodel: een aantal voorbeelden
Het basisprincipe is dat het lokaasmodel een uniek product met extra benodigdheden vereist. Om je toch een idee te geven van het verdienmodel, hebben wij een aantal voorbeelden die het lokaasmodel op een succesvolle manier presenteren:
Koffiemachines
De koffiemachine is een van de bekendste manieren. De koffiemachine Nespresso kan alleen gebruikt worden als je de cups van Nespresso aanschaft. De machine is relatief goedkoop terwijl de cups duur zijn. Maar zonder de cups is er geen koffie en daarom doen ondernemers dit heel slim.
Scheermesjes
Hetzelfde principe geldt voor de scheermesjes. Koop je een Gillette? Moet je natuurlijk de dure mesjes van het merk erbij aanschaffen, slim he? Zo houden ze jou verbonden aan hun merk en proberen ze je voor langere tijd klant te houden.
Elektrische tandenborstels
De tandenborsteltjes die je op de elektrische tandenborstel moet plaatsen is apart te koop. De duurdere borsteltjes moet je om de bepaalde tijd natuurlijk kunnen vervangen en daarom is dit een succesvolle manier die in dit lijstje past.
Printers
Last but not least! De printer is ook een van de bekendste manier van het lokaasmodel. Je kunt natuurlijk niks uitprinten zonder de dure inktcartridges. Ook dit is een bijbehorend product dat je regelmatig moet vervangen.
Next week in HUSTL Startup Ideas:
Kan je nog steeds geen genoeg krijgen van alle verschillende verdienmodellen? Wij ook niet! En daarom gaan we het volgende week hebben over het abonnementsmodel, of subscription model.
Stay tuned!