Dropshipping, een term die ik al eens eerder heb aangehaald in mijn blogartikel over het leven als digital nomad. Daarin verwees ik door naar een video van de NOS waarin online ondernemers met een E-commerce (vaak dropshipping) business aan de kaak werden gesteld. Zij noemden daarin onder andere Joshua Kaats en Jia Ruan. Deze twee ondernemers werden onder één noemer geschaard, maar toch hebben zij beide een andere kijk op het dropshipping business model. Ik neem je mee in de wereld van dropshipping en zet de pro's & con's voor je uiteen. Past dit business model bij jou?
01.
Dropshipping: wat is het en hoe werkt het?
Dropshipping werkt eigenlijk heel makkelijk: een klant bestelt een product in jouw webshop. Jij plaatst vervolgens de order weer bij jouw (buitenlandse) leverancier. Vervolgens verzendt die leverancier het product rechtstreeks naar jouw klant, waardoor jij zelf geen voorraad hoeft te hebben.
Dropshipping is helemaal niks nieuws. Oorspronkelijk werd de term gebruikt om ondernemingen te omschrijven die werken zonder (vaste) voorraad. Bijvoorbeeld een woningzaak die een bank verkoopt en deze rechtstreeks vanaf de leverancier naar de klant laat verzenden. Tegenwoordig is de wereld van dropshipping ontploft, omdat veel (meestal jonge) ondernemers kansen zien in het starten van een laagdrempelige online business met potentiële voordelen. Dit wordt gestimuleerd door zogenaamde dropship goeroes die deze ondernemers leren hoe zij succesvol kunnen worden met dropshipping.
Joshua Kaats is misschien wel de meest bekende dropshipper van Nederland. Hij claimt de eerste te zijn die in 2017 in Nederland tips gaf aan anderen over hoe zij hetzelfde kunnen doen. In onderstaande video geeft hij in een paar simpele stappen aan hoe jij jouw eigen dropship business kunt starten in 2020.
Eigenlijk heb jij maar drie dingen nodig: een webshop (die je gemakkelijk zelf kan aanmaken via Shopify), advertentiebudget om jouw producten te promoten op bijvoorbeeld Facebook en een geschikte leverancier, welke bijna altijd aangesloten is bij AliExpress. Daar bevinden zich namelijk meer dan 200.000 leveranciers van veelal Chinese producten. Pas op dat je niet al een hele webshop bouwt en jouw marketingstrategie bepaalt voordat je een leverancier hebt gevonden. Mocht dit niet lukken dan gaat alle tijd die je daarin hebt gestoken mogelijk verloren. De eerste stap is het kiezen van een product dat je wil dropshippen en vervolgens een geschikte en betrouwbare leverancier zoeken die dit product levert.
02.
De keerzijde van het dropshipping model
Het dropshipping business model ligt de laatste tijd nogal onder vuur. Dit komt doordat veel mensen het gevoel hebben dat ze genept worden. Zij vinden het oplichting dat ondernemers geld verdienen aan hun bestelling, terwijl ze geen waarde of kwaliteit toevoegen aan hun bestelling. In deze volgende video van RTL Nieuws wordt de kritiek op dit business model met jou gedeeld.
Ook E-commerce goeroe Jia Ruan, die vaak samen met Joshua Kaats wordt benoemd als één van de meest bekende online ondernemers, heeft zijn twijfels bij dropshipping. Volgens hem kleven er twee grote nadelen aan dit model.
1. Dropshipping levert geen waarde aan de klant
Veel dropshipping producten leveren geen echte waarde aan de klant. Het zijn vaak producten van slechte kwaliteit die tegenvallen. Je voegt als dropshipper ook geen andere waarde toe, zoals verkorte levertijd of een beter product.
2. Het biedt jou als verkoper geen echte waarde
Je hebt als dropship ondernemer ook geen garantie dat jouw webshop niet gekopieerd wordt door andere ondernemers. De concurrentie is moordend en het is erg laagdrempelig om een webshop van iemand anders na te bouwen.
In onderstaande video legt Jia Ruan uit waarom hij niet ervoor kiest om niet te dropshippen. Hij weet dat het werkt om op korte termijn veel geld te verdienen, maar denkt dat het business model op de lange termijn niet stand gaat houden, omdat het zowel voor de koper als verkoper geen echte waarde biedt.
03.
Dropshipping pro's & con's op een rijtje
Inmiddels is je waarschijnlijk duidelijk geworden dat dropshipping twee kanten heeft. Het kan potentieel erg goed werken en je kan er snel rijk mee worden, maar omdat zo veel ondernemers zich storten in de wereld van dropshipping ontstaat er ook veel kritiek. Nu we beide kanten van dropshipping hebben gezien zetten we de voor- en nadelen even voor je op een rijtje.
Voordelen:
- Snel beginnen: Je hebt binnen een paar uurtjes al een webshop online door gebruik te maken van gebruiksvriendelijke software zoals Shopify.
- Geen hoge opstartkosten: een voorraad is niet nodig en ook jouw webshop is via een relatief goedkoop maandabonnement aan te schaffen.
- Laag risico: je ontvangt eerst geld van jouw klanten, voordat je de bestelling plaatst bij jou leverancier. Hierdoor kan je de kosten dekken.
- Schaalbaarheid: de meeste leveranciers zijn al ingericht op massa. Zij kunnen dus snel veel produceren en leveren. Ook kan je webshops uit de grond blijven stampen, zo lang het werkt.
- Geautomatiseerd: dropshipping kan volledig worden geautomatiseerd, waardoor je op ieder moment kan verkopen, ongeacht waar je bent.
Nadelen:
- Controle: bij de meeste leveranciers heb je niet de volledige controle. Zij bepalen de afspraken, levertijden, verzendmethodes en producten.
- Verantwoordelijk: ondanks dat je de producten niet zelf in handen hebt, blijf jij verantwoordelijk voor het proces. Dit vergeten veel dropshippers.
- Kwaliteit: Je kan standaard geen kwaliteitsniveau garanderen, omdat je de producten niet zelf maakt. Vaak verwachten kopers dit wel van je.
- Afhankelijkheid: je bent bijna altijd volledig afhankelijk van jouw (buitenlandse) leverancier. Als zij ineens stoppen of de regels aanpassen heeft dit gevolgen voor jouw online business.
- Exclusiviteit: Jouw leverancier levert daarnaast vaak niet alleen de producten aan jou, maar ook aan al jouw concurrenten, dus geen exclusiviteit.
04.
4 dropshipping tips uit onze HUSTL podcast
De eerste aflevering van onze eigen HUSTL podcast stond volledig in het teken van dropshipping. Onze gast was Mischa, een E-commerce ondernemer met meerdere dropship businesses op zijn naam. Ook hij heeft de dropshipping cursus van Joshua Kaats gevolgd. Volgens hem schuilt het geheim van een geschikte dropshipping business in een aantal tips. Besluit je toch om het dropshipping model jou eigen te maken? Volg dan deze 4 tips!
1. Wow-factor
Wanneer het product langskomt in een advertentie op jouw tijdlijn in de vorm van een aanbieding of video moet je bij jezelf denken: "Wow! Dat wil ik hebben". Alleen dan zal je product goed verkopen.
2. Doelgroep / Niche
Het liefst verkoop je een product voor een duidelijke niche binnen een bepaalde doelgroep. Zo kan je deze (sub)doelgroep heel specifiek targetten met jouw advertenties. Zorg er alleen voor dat jouw niche niet te beperkt is. Een product verkoopt het beste als er heel veel mensen zijn die het product kunnen gebruiken.
3. Probleemoplossend
Het product moet probleemoplossend vermogen hebben, wat inhoudt dat je duidelijk maakt welk specifieke probleem het product voor de koper oplost. Laat de toegevoegde waarde dus zien.
4. Niet te koop in winkels
De vierde en laatste tip van Mischa was dat je een product moet verkopen dat niet te koop is in de winkels. Als dat wel zo is zullen kopers namelijk voor de makkelijke weg kiezen en ervoor langs de dichtstbijzijnde winkel gaan. Als dat niet mogelijk is zullen ze wel genoodzaakt zijn om het product online te kopen, hopelijk in jouw webshop.
Next week in HUSTL Startup Ideas:
Mischa geeft in deze podcast aan dat zijn volgende stap is om in de wereld van affiliate marketing te duiken. Dat leek ons de uitgelezen kans om ook dit business model voor jou uiteen te zetten. Laat je inspireren door het veel gebruikte en relatief laagdrempelige affiliate marketing business model.
Stay tuned!