Content business of content platform. Twee termen waar je misschien van hebt gehoord en wij erg interessant vinden. Sinds kort zijn wij namelijk ons eigen content platform begonnen onder de naam HUSTL. Dit maakt het onderwerp super relevant voor onszelf en voor jou. Waarom? Ook jij kan zelf een content business of zelfs een content platform starten. Wij nemen je mee in de lessen die wij tot nu toe hebben geleerd bij de start van HUSTL. Hierdoor kan jij ook van deze lessen leren. Ga voor een vliegende start!
01.
Content marketing vs. Content business
Content marketing is al voor langere tijd een bekende term. Tegenwoordig gaan bedrijven een stap verder dan dat en kiezen ervoor om een heel business model om content heen te bouwen. Sommige bedrijven, zoals wij zelf, gaan nog een stapje verder en creëren een eigen content platform. Daarover straks meer! Nu eerst het verschil tussen content marketing en een content business:
Content marketing
Veel ondernemers zetten content inmiddels in als marketing tool voor hun bedrijf. Content marketing groeit namelijk flink in populariteit. In onze huidige samenleving speelt content een steeds grotere rol. Het aantal uur dat mensen per dag besteden aan het consumeren van content stijgt nog steeds. Jongeren worden de hele dag overspoeld met content op social media. Ook bedrijven krijgen steeds beter door dat content een goede manier is om hun doelgroep te bereiken. Zo is content marketing ontstaan. Frankwatching heeft zelfs een hele categorie gestart rondom content marketing. Je leest er meer over in hun relevante artikelen!
Content business
Mijn favoriete ondernemer en motivational speaker is Gary Vaynerchuk, beter bekend als Gary Vee. Hij is gespecialiseerd in de kracht van content en adviseert andere ondernemers om aan de slag te gaan met content. Hij heeft aangetoond dat je naast het toepassen van content marketing ook een hele business kan bouwen rondom content. Dat houdt in dat je niet content maakt om een product of dienst te verkopen, maar dat content creëren jouw dienst is. Overweeg jij ook om een content business te starten? Gary helpt je om te starten door dagelijks video's te posten vol tips!
02.
Hoe werkt een content business?
Een content business is een business die zich bezig houdt met de content creatie voor een bepaalde doelgroep. Een content business heeft vaak een gespecificeerde doelgroep die op zoek zijn naar content binnen een bepaald thema. In ons geval maken wij inspirerende, motiverende en informerende content voor jonge en ambitieuze ondernemers. Zij volgen ons om op die wijze elke dag content te kunnen consumeren die door ons wordt gecreëerd.
Een content business maakt dus content voor een bepaalde doelgroep. Het is belangrijk om een scherp beeld te hebben van deze groep mensen, omdat je anders misschien veel tijd steekt in het creëren van content die niet aansluit bij de wensen van de doelgroep. Om aan de content wensen van de doelgroep te kunnen voldoen moet je dus content maken die relevant is voor die groep. Zorg er dus voor dat je onderzoek doet naar welke relevante onderwerpen je kunt behandelen. Daarnaast is timing belangrijk! Als je wil dat mensen jouw content tot zich nemen zal je dit met ze moeten delen wanneer zij dat willen. In de video hieronder worden bovenstaande punten en de waarde ervan uitgebreider toegelicht.
03.
Content platform als basis voor jouw eigen content business
Zoals ik al zei kiezen sommige ondernemers ervoor om een stap verder te gaan met hun content business. Dan bouwen ze, net zoals wij hebben gedaan, een eigen content platform. Dit gaat verder dan een blog op een website of de social media kanalen van een bedrijf. Een goed voorbeeld is AllerHande.nl. Dit is van de Albert Heijn. In plaats van een blog sectie op AH.nl hebben ze een eigen content platform ontwikkeld waar ze content (recepten) kunnen delen.
Een content platform dient als een soort content hub waar al jouw content samenkomt. Wij creëren bijvoorbeeld blogs, foto's, video's, podcasts en muziek afspeellijsten. Al deze content wordt gepubliceerd op allerlei kanalen: Instagram, Facebook, Spotify, YouTube, Soundcloud, etc. Daarnaast wordt de content ook gebundeld op het HUSTL content platform: de centrale hub.
Cor Hospes heeft een boek geschreven genaamd De power van een content platform. Het boek geeft een goed beeld van de mogelijkheden, kansen en obstakels bij het creëren van een content platform. Als je geïnteresseerd bent in dit business model raad ik je aan om het boek aan te schaffen via deze link. Het helpt je echt op weg! De kern wordt hieronder vastgelegd in een quote:
"Het creëren van verhalen die het waard zijn om te delen. Waardevolle, boeiende en onderscheidende verhalen (content) die je publiek in beweging krijgen. Dat laatste, die beweging, dat is waar marketing om de hoek komt kijken. Waar fans, klanten kunnen worden. Alles draait om de eerste stap: jouw audience vinden en bereiken." - Cor Hospes
04.
De voor- en nadelen van een content business
Een content business is niet het meest gemakkelijke business model. Het vergt veel geduld en kost veel tijd om op te bouwen, maar als het vervolgens slaagt kan het je veel waarde bieden. Het heeft vaak ook geen vast verdienmodel, maar maakt het mogelijk om op meerdere fronten van je content platform geld te verdienen. Dit zorgt wel voor risico, maar kan erg goed uitpakken. Om te bepalen of het bij jou past kan je onderstaande voor- en nadelen afwegen:
Voordelen:
- Autoriteit: een geheel platform gevuld met content wordt eerder gezien als een autoriteit die betrouwbare content maakt, dan wanneer je een content sectie op jouw website toepast.
- Zichtbaarheid: Aangezien je veel content maakt voor jouw doelgroep zorgt dit ook voor een grote mate van zichtbaarheid. Al deze content is vaak ook goed voor de vindbaarheid.
- Identiteit: een content platform vullen biedt de kans om veel content te creëren. In die content is er veel ruimte om je bedrijfsidentiteit naar buiten uit te dragen, waardoor men zich steeds meer kunnen identificeren met jouw bedrijf.
- Community: als je een specifieke doelgroep aanspreekt met jouw content platform opent dat ook deuren naar een community. Mensen volgen jouw content namelijk niet voor niets. Ze hebben namelijk dezelfde interesses.
Nadelen:
- Lange opstarttijd: het duurt erg lang voordat je een trouwe fanbase hebt opgebouwd. Daarom kan het erg lang duren voordat je merkt dat jouw content het grote publiek aanspreekt.
- Investeren in tijd: content creëren kost veel tijd. Daarom zal je veel tijd moeten investeren in het maken van nieuwe content. In veel gevallen zal dit dagelijks zijn, om relevant te blijven.
- Verantwoordelijkheid: wanneer mensen jouw content gaan volgen, verwachten ze ook van je dat je nieuwe content blijft maken. Daarom heb je de verantwoordelijkheid om content te blijven creëren, ook als je even geen zin hebt.
- Veel mankracht nodig: als je iedere dag content maakt zal je een groot team nodig hebben. Het is dus geen business model voor als je alleen, of met een paar collega's, aan de slag wil. Je zal veel content creators aan moeten nemen.
Next week in HUSTL Startup Ideas:
Volgende week behandelen we het subscription business model! Een heel interessante voor wanneer je een passieve inkomensstroom wil genereren. Weten hoe jij jouw subscription business kan opstarten?
Stay tuned!