01.
Zorg voor een persoonlijke wervingsstrategie

Er zijn verschillende manieren waarop je nieuw personeel voor je organisatie kunt werven. Je kunt de vacature voor een monteur op een centraal platform, zoals Technicus.nl, plaatsen in de hoop hier reacties op te krijgen. Op een centraal platform zal de vacature door een groter aantal werkzoekenden worden bekeken, dan wanneer je deze uitsluitend op je eigen website zou publiceren. Vaak is het aanbieden van vacatures op dergelijke platforms gratis.
Een alternatief is het actief benaderen van kandidaten via een platform als LinkedIn. Vaak maakt men hierbij gebruik van zogenaamde headhunters. Belangrijk bij het actief benaderen van kandidaten is een persoonlijke benadering. Geef aan, waarom je juist deze kandidaat toe wilt voegen aan je personeelsbestand. Dit doe je bijvoorbeeld door elementen van het LinkedIn-profiel van een kandidaat expliciet te benoemen in je bericht. Hetzelfde bericht naar honderd verschillende kandidaten sturen levert vaak niets meer op, dan frustraties bij deze kandidaten.
02.
Zie de potentie van een kandidaat op een vacature
Probeer de vacatureteksten voor je onderneming kort en bondig te houden. Benoem bijvoorbeeld niet direct wat je van een kandidaat verwacht, maar beschrijf juist wat deze van jou kan verwachten. Wat maakt jou een leukere werkgever dan de concurrent? Het voorkomt dat iemand wiens profiel niet naadloos aansluit op de genoemde profielschets vrijwel meteen afhaakt. Dat is zonde, want mogelijk heeft een dergelijke kandidaat de potentie om uit te groeien tot een waardevolle arbeidskracht voor jouw organisatie. Kies er om deze reden voor om een kandidaat op gesprek te laten komen en bespreek samen alvast eens, wat deze van een opleidingsprogramma vindt. Zo groeit een kandidaat mee met de organisatie!