Breid je onderneming uit door nieuw personeel te werven

door | 8-11-2022 | Business

Als ondernemer zoek je naar kansen om te groeien. Kies voor het uitbreiden van de afzetmarkt, breng een nieuw product uit om je omzet te vergroten of kijk naar de mogelijkheden om personeel aan te nemen. Dat laatste is vaak makkelijker gezegd dan gedaan! Wie een blikt werpt op de technische vacatures bij Technicus.nl ziet al snel dat de vraag naar personeel veel groter is dan het aanbod. Hoe zorg je dat een geschikte kandidaat op jouw vacature solliciteert, in plaats van op die van een concurrent? Op welke manier bouw je aan duurzame relaties met je huidige werknemers, om te voorkomen dat zij overstappen naar een andere organisatie? In dit artikel lees je er meer over.
01.

Zorg voor een persoonlijke wervingsstrategie 

Kiezen tussen iPhone en Samsung

Er zijn verschillende manieren waarop je nieuw personeel voor je organisatie kunt werven. Je kunt de vacature voor een monteur op een centraal platform, zoals Technicus.nl, plaatsen in de hoop hier reacties op te krijgen. Op een centraal platform zal de vacature door een groter aantal werkzoekenden worden bekeken, dan wanneer je deze uitsluitend op je eigen website zou publiceren. Vaak is het aanbieden van vacatures op dergelijke platforms gratis. 

Een alternatief is het actief benaderen van kandidaten via een platform als LinkedIn. Vaak maakt men hierbij gebruik van zogenaamde headhunters. Belangrijk bij het actief benaderen van kandidaten is een persoonlijke benadering. Geef aan, waarom je juist deze kandidaat toe wilt voegen aan je personeelsbestand. Dit doe je bijvoorbeeld door elementen van het LinkedIn-profiel van een kandidaat expliciet te benoemen in je bericht. Hetzelfde bericht naar honderd verschillende kandidaten sturen levert vaak niets meer op, dan frustraties bij deze kandidaten. 

02.

Zie de potentie van een kandidaat op een vacature

Probeer de vacatureteksten voor je onderneming kort en bondig te houden. Benoem bijvoorbeeld niet direct wat je van een kandidaat verwacht, maar beschrijf juist wat deze van jou kan verwachten. Wat maakt jou een leukere werkgever dan de concurrent? Het voorkomt dat iemand wiens profiel niet naadloos aansluit op de genoemde profielschets vrijwel meteen afhaakt. Dat is zonde, want mogelijk heeft een dergelijke kandidaat de potentie om uit te groeien tot een waardevolle arbeidskracht voor jouw organisatie. Kies er om deze reden voor om een kandidaat op gesprek te laten komen en bespreek samen alvast eens, wat deze van een opleidingsprogramma vindt. Zo groeit een kandidaat mee met de organisatie!

Wat is HUSTL?

Een online content platform voor jonge ondernemers.

Inspirerende content en verhalen die jou motiveren om jouw eigen toekomst te bepalen. We bieden waardevolle informatie over de start en groei van jouw business,  zodat je er zeker van bent dat je succes behaalt.

Verzorg je eigen succes! Loop je vast? Onze gratis online community helpt je verder met al je vragen.

Updates en meer!

Meer lezen?

Gerelateerde artikelen

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

Een dochteronderneming oprichten: wat zijn de voor- en nadelen?

In de wereld van ondernemen draait alles om kansen en groei. Het oprichten van een dochteronderneming kan een slimme zet zijn om je bedrijf uit te breiden en nieuwe markten te verkennen. Maar zoals bij elke strategische beslissing zijn er zowel voordelen als nadelen...

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Regel deze vier dingen wanneer je een e-commerce bedrijf hebt

Het hebben van een e-commerce bedrijf is iets wat steeds populairder wordt. Dit mag ook geen verrassing heten, want men kan veel winst behalen met dit soort bedrijven wanneer je weet wat je aan het doen bent. Sta je op het punt om met een e-commerce bedrijf te...

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

Het belang van identificatie in bedrijfskleding

In de wereld van beveiliging draait alles om het handhaven van orde, veiligheid en vertrouwen. Beveiligingspersoneel is vaak het eerste gezicht dat mensen zien wanneer ze een locatie betreden, of het nu een luchthaven, winkelcentrum, bedrijfsgebouw of evenement is. In...